spørsmål ang innkjøp av plombert sten gun
Haaken Hveem
2005-03-13 19:50:42 UTC
Hvor mye er de hverdt om dagen ? Og ikke de som er " i hjæl sveisa " av
norsk hjemmefront museum, de går jo ikke å ta ladegrep på . : (

Etter min mening så er det overkill å "ødelegge" magasinet.

Har også ett forslag til å uskadligjøre bolten som sitter i sten gun ,

http://img.photobucket.com/albums/v676/steelhead2/bolt.bmp

Det maskineres ett hull der de vingene som fanger opp patronen i fra
magasinet sitter,
se linken overfor. Da maskineres også tennstiften bort, og bolten er
fullstendig ufarlig , men kan forsatt tas ladegrep med.

På løpet holder det nok å plugge kammeret med en stålstang, på den kragen
jeg har liggende ser det ut som om det er denne metoden de har brukt for å
plombere den.

Og er du så forb. heldig at du har liggende en bolt til stengun som er av
støpt messing , så er den nok verdt ett "par" lapper ja.....
Ken
2005-03-13 21:44:31 UTC
1500 går de visstnok for
Steinar Grønnås
2005-03-14 15:43:04 UTC
Post by Haaken Hveem
Etter min mening så er det overkill å "ødelegge" magasinet.
Det er gitt ut et rundskriv fra Politi og justisdpt der det forklares
hvordan en godkjent plømbering skal foretas.
Post by Haaken Hveem
[...]
Hvis våpenet skal kunne "betjenes" etter plombering skal støtbunnen være
utborret eller frest ut, så det ser ut til at tegningen din holder.
Post by Haaken Hveem
Post by Haaken Hveem
På løpet holder det nok å plugge kammeret med en stålstang, på den kragen
jeg har liggende ser det ut som om det er denne metoden de har brukt for å
plombere den.
Nope, det holder ikke bare å plugge kammeret med en stålstang, det skal
bores et hull igjennom både låsekasse og pipe i innfestningen og så skal en
bolt sveises i hullet.

SteinarG
ERIK PRESTMO
2005-03-16 00:18:30 UTC
Post by Haaken Hveem
Post by Haaken Hveem
[...]
Men tok ikke polizeien bryet og omkostningene med å ta imot slike nå i
amnestiet?

Synes jeg så en del slike - tror ikke det er så mange ute som virker.....

For ifølle tankegangen i PoD så holder det at det går an å TRUE med en
staur, så blir den beslaglagt.

For et års tid siden snakka jeg med en av betjentene her, en samler for
øvrig, han gråt nesten over den flotte Remington-rifla som ble beslaglagt i
forbindelse med husbråk.

Som kjent er slike gamle rifler varig unntatt registeringsplikt - inntil
videre (les 15 august da kommer det nye rundskriv....). Denne rifla var
smekrere enn de vanlige svensk-norske staurene, ei jaktrifle i et for lengst
henfarent gammelt tysk Schuetzen-kaliber, altså en mindre låskasse og mye
mer verdifull enn en 12,17mm Remington.....

Men den var blitt beslaglagt og MÅTTE sendes frem til destruksjon......
merkelig nok så det ut til at låskassedelene hadde falt av.... :-)

Så jeg regner med at i bunken av innstramninger som nå kommer, vil det stå
et eller annet sted at det ikke er noen som har BEHOV for plomberte SMG i
Norge (de kan jo ikke brukes til noe fornuftig, annet enn å true med....),
ergo må de innleveres..... tipper jeg. Skal bli artig å lese
formuleringen.

Min plomberte skal monteres i glass og ramme, da har jeg begått en
kunstnerisk handling, metallet er blitt et kunstverk og er dermed beskyttet
av opphavsretten i mer enn 50 år etter at jeg er dau!

LOL!

--

ErikP

Orkla Pistolklubb forum:
HTTP://orklapk.proboards43.com/
Orkla PK Hjemmesider:
HTTP://orklapk.tripod.com/
Norske Kniver:
HTTP://norskekniver.proboards45.com/
Tor Arne Hegna
2005-03-16 11:40:27 UTC
Post by ERIK PRESTMO
Min plomberte skal monteres i glass og ramme, da har jeg begått en
kunstnerisk handling, metallet er blitt et kunstverk og er dermed beskyttet
av opphavsretten i mer enn 50 år etter at jeg er dau!
Det kan faktisk funke det! Ellers er det beskytta i 70 år til og med
tror jeg...
Tor Arne Hegna
Steinar Grønnås
2005-03-18 13:31:58 UTC
Post by ERIK PRESTMO
Post by Steinar Grønnås
Det er gitt ut et rundskriv fra Politi og justisdpt der det forklares
hvordan en godkjent plømbering skal foretas.
Hvis denne plomberingen blir gjort skikkelig er våpnet gjort varig ubrukbar
og er pr definisjon ikke å betrakte som våpen, men "pyntegjennstand" på lik
linje med alt annet jernskrap, traktordeler, teltstenger eller hva man nå
velger å samle på.
Post by ERIK PRESTMO
Men tok ikke polizeien bryet og omkostningene med å ta imot slike nå i
amnestiet?
Jo, de som hadde slike, både dårlig plomberte og skarpe våpen kunne jo
levere disse inn til politiet som destruerte de. Endel har jeg fått inn til
plombering som ble gitt til lokalt krigsmuseum.
Post by ERIK PRESTMO
Synes jeg så en del slike - tror ikke det er så mange ute som virker.....
For ifølle tankegangen i PoD så holder det at det går an å TRUE med en
staur, så blir den beslaglagt.
Nei, jeg går ut ifra at også politiet følger samme regler som resten av
samfunnet, hvis våpnet er plombert er det pr definisjon ikke et våpen og du
kan henge det på rett på veggen eller bruke det til portstolper.
Men om du lar poden få ta med seg en plombert MP i skogen å leke krig med,
så tipper jeg at du har en lang forklaring å gjøre på den lokale
politistasjonen.
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Hmmm. merkelig :-)Jeg har også opplevd at hele løp har falt av.
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Ja jeg regner vel også med at det ikke holder å plombere (plomberingen vises
ikke utvendig)et våpen snart, det må vel males påskegult og klemmes flat da
kanskje du får ha det som minne
ERIK PRESTMO
2005-03-19 00:21:36 UTC
Post by Steinar Grønnås
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Politiet følger dessverre IKKE norsk lov! faktisk, det ser ut til at de tror
de er den eneste del av samfunnet som står over norsk lov!

For politiet og spesielt deres fagorganisasjon er det nok slik at det
overordnede mål er betjentenes sikkerhet.

Om noen er truet, er det likegyldig om gjenstanden er eller har vært lovlig.
Den beslaglegges og destrueres.

Det er ikke bare våpen som blir beslaglagt, til og med hesjestaur bli
belaglagt. Det ser ut til at man tror på sjamanisme: når en gjenstand har
vært brukt til å true med, er den kontamninert av en ånd ånd, synes det og
må destrueres, slik at d gjenstanden ikke gjentar dette!
Post by Steinar Grønnås
Post by ERIK PRESTMO
For et års tid siden snakka jeg med en av betjentene her, en samler for
øvrig, han gråt nesten over den flotte Remington-rifla som ble
beslaglagt
Post by Steinar Grønnås
Post by ERIK PRESTMO
forbindelse med husbråk.
merkelig nok så det ut til at låskassedelene hadde falt av.... :-)
Hmmm. merkelig :-)Jeg har også opplevd at hele løp har falt av.
Hele løp som har falt av vogna, så og si? Noe interessant igjen? orginale
svartkruttløp feks?
Post by Steinar Grønnås
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Påskegult? Ja det passer vel godt nå om dagen det, og til alle Påskeharene
som ser ut til å jobbe i PoD!

ERIK PRESTMO
2005-03-19 00:21:34 UTC
I forbindelse med plombering og mulig beslag eller krav om etterregistrering
av våpen som hittil har vært varig unntatt registrering i følge våpenloven:

Det er nedsatt en kommisjon som skal komme med forslag til nye
våpenforskrifter og rydde opp i rotet PoD har laget de siste 4 årene. Den
skal levere sitt materiale 15 august 2005. Det er et godt tips at de vil bli
meget forsinket....

Som kjent hadde PoD et nytt forslag klart og truet skytterorganisasjonene
med at det var bare å være med på dette, ellers ville de legge fram et mye
verre forslag, det forslaget de EGENTLIG ønsket seg.

Den nye kommisjonen består av 3 representanter for skytterorganisasjonene,
og et flertall av folk fra det ordentlige politiet (les politifolk som
driver politiarbeid).

Justis, som overordnet organ, har overtatt styringen her og har parkert PoD.
PoD sitter igjen med 1 representant, som nesten har observatørstatus.

Ingen liker å snakke om det, fordi vingestekkingen av to sentrale ansatte i
PoD lett kan medføre represalier for de som snakker......

Men faktum er at de to er parkert på venteliste B.

Dette åpner for at folk som mener seg urettferdig behandlet av PoD i
våpensaker nå snarest bør klage saken sin inn til Justis.

Dette betyr at folk som har gode forslag i sakens anledning, bør sende disse
inn til Justis snarest mulig.

Dessverre er "søknadsfristen" allerede ute, men ettersom dette har vært en
godt bevart hemmelighet, vil jeg se det departement som tør å legge gode
forslag eller klager til side!

Dette kan være en god anledning til å bli kvitt S. Svendsen fra våpensaker -
det er på høy tid, mannen har kastet bort gode statsmidler på å la seg kurse
og overbevise borte hos Sarah Brady's organisasjon, han har vært ute av
stand til å forstå at det er unødvendig pengesløseri, alt man snakker om av
våpenkontroll borte i USA, er jo for lengst innført og godtatt i Norge -
like siden 1961!

--

Post by Steinar Grønnås
Post by ERIK PRESTMO
For et års tid siden snakka jeg med en av betjentene her, en samler for
øvrig, han gråt nesten over den flotte Remington-rifla som ble
beslaglagt
Post by Steinar Grønnås
forbindelse med husbråk.