granade launcher?
bwl
2005-08-23 19:58:41 UTC
Er det noen som vet hva en granade launcher heter på norsk. Det er snakk om
en person som var en granade launcher i Vietnam.

Benedicte
Erik Prestmo
2005-08-23 21:52:09 UTC
Det er en "granat kaster", og ingen person er en "granat kaster".

En person kan kaste en granat, eller han kan bruke en granatkaster. Det er
en teknisk innretning som er laget for å skyte ut grovkalibrede (forhodsvis
stor diameter) prosjektiler, som som regel er utstyrt med en sprengladning.

Det finnes flere tekniske løsninger, fra granatkastere som står på hjul,
eller på en festeplate, eller som er mindre og festet på en geværkolbe eller
satt fast foran på et vanlig gevær.

Slik unøyaktig språkbruk, å erklære en person som granatkaster, mer enn
antyder at du bør finne noe annet å lese, det skulle ikke være den
løgnaktige "dokumentarromanen" som ble skrevet av en norsk krimforfatter for
ca 15 år siden?

Den boka ble avslørt som et falsum, og kilden ble avslørt å være psykiatrisk
pasient/ ha sterkt behov for psykiatrisk pleie.
Kort og godt løgn og fanteri fra ende til annen, som de fleste amerikanske
Benedicte
Tor Arne Hegna
2005-08-24 07:18:43 UTC
Post by Erik Prestmo
[...]
Leste Purpurhjertene mens jeg var i militæret på slutten av åttitallet,
og debatten rundt sannferdigheten var på det heftigste. Det er en
spennende og velskrevet historie om den leses som fiksjon. Selve
"plottet" er såpass uangripelig at det bør vekke mistanke, og innholdet
er nokså likt det som man ellers finner i vietnam-filmer, så historien
kan helt klart være fantasert fram, selv om Fredrik Skagen vel aldri
noen gang har gått med på at det er en falsk historie.
--
Tor Arne Hegna

Info: http://www.newsergalleriet.no/user.php?name=Tor+Arne+Hegna
Frode Hansen
2005-08-24 12:57:52 UTC
Post by Erik Prestmo
[...]
Vi har nok litt lite å gå på, men M79 (senere erstattet av M203) var jo
brukt i infanteriet i Vietnam (berømt gjennom bl.a. en bestemt
surrealistisk sekvens i Apokalypse Nå) og soldater som brukte den, to
stk per infanterilag, var dedikert til våpenet, så kanskje er det dette
spørsmålsstilleren snakker om. Men jeg tror disse soldatene ble referert
til som "grenadiers", hvilket strengt tatt ikke er direkte oversettelig
til grenader.
Ellers så har vi jo den lavettmonterte Mk19 (grenade machine gun), som
skyter samme kaliber prosjektil, men som er halvautomatisk og skal ha
hatt en fryktelig virkning på fi infanteri under Desert Storm.
Så, som du sier, dersom det er referert til grenade launcher så må det
menes et av våpnene vi har nevnt. Om en person har sagt at han var
"grenade launcher" under Vietnamkrigen, så tipper jeg at de mener at de
bar en M79.

Frode
Erik Prestmo
2005-08-24 16:55:02 UTC
Post by Frode Hansen
Post by Erik Prestmo
[...]
Lukter Fredrik Skagen lang vei dette, dersom dette er ment å betegne er
person og ikke en ting.

Det er typisk for norsk åndsliv at romanen "Purpurhjertene" (som var full av
faktiske feil og bygget på fri fantasi, og hvor forfatteren utmerket seg ved
sin MANGEL på fagkunnskap (han er vel nærmest miltærhater), at nettopp dette
smøreriet kunne få pris for dokumentar-verdien.

SVJH hadde bladet Nordisk Våpenforum en nøyaktig og saklig anmeldelse og
total avvising av dette prouktet som "dokumentarstoff", NV var saklig nok,
boka rettferdiggjorde absolutt at anmeldelsen ble en nedsabling.

Erik Prestmo
KEN
Heter det ikke grenadier da ? (en som skyter med granade launcher)
Frode Hansen
2005-08-24 23:19:34 UTC
Post by KEN
Post by Frode Hansen
[...]
Jo, som jeg skrev så tror jeg at i USA så stemmer det. Men ordet grenader
(merk at i-en er borte) på norsk og ute i Europa har en litt videre
betydning, uten at jeg nøyaktig kan definere den. Vi brukte begrepet om
ansatte i militær stilling uten befalsutdanning - dvs spesialister innenfor
et område som man vanskelig kunne bruke vernepliktige til.
Sjekket storenorske nå og det betyr opprinnelig nøyaktig "en som kaster
granater", men brukes i dag på eliteinfanteri (hvilket vel ikke egentlig er
dekkende for norske forhold, men, men). Tror ikke jeg tør kaste meg inn i en
etymologisk redegjørelse for ordets betydning, men jeg ville _ikke_ oversatt
"grenade launcher" til grenader på norsk. Prestmos svar forklarer vel
egentlig dette best.

Ytterligere eksempel er nazitysklands pansergrenaderstyrker, som muligens
var verdens beste infanteristyrker i sin tid, men per definisjon ikke
granatkastere - i alle fall ikke hver eneste mann. De var "bare" pansret
infanteri.

Frode