NJJF myter om alternativ haglammunisjon
Gull-graver
2004-11-26 14:55:38 UTC
NJFF har utarbeidet en brosjyre som tar for seg de ulike alternativene
til blyhaglpatroner.

NJJF om myter om alternativ haglammunisjon brosjyre:

http://www.njff.no/files/no-passwd/Alternativ_hagl.pdf?PHPSESSID=40c2f16043a50fc544b6361713eb833b
ERIK PRESTMO
2004-11-28 02:04:57 UTC
Er det bare å spørre NJJF om noen eksemplarer?

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm
50fc544b6361713eb833b
Roy A. Lysaa
2004-11-29 11:24:14 UTC
Post by Gull-graver
NJFF har utarbeidet en brosjyre som tar for seg de ulike alternativene
til blyhaglpatroner.
http://www.njff.no/files/no-passwd/Alternativ_hagl.pdf?PHPSESSID=40c2f16043a50fc544b6361713eb833b
I brosjyren står det at positive egenskaper med de ulike materialene
er:
1. Vismut har bedre drepeevne enn bly.
2. Hevi-shot er tyngre enn bly (får dermed flere hagl inn i patronen
og/eller at kinetisk energi bevares lengre uti skuddbanen).

Dette er to motstridene utsagn.
Utsagn 1 må være feil da vismut har noe lavere egenvekt enn bly, og
skulle dermed ha dårligere drepeegenskaper. Begrunnelsen for påstanden
om feil er utsagn 2, som fremhever høy egenvekt som en positiv
egenskap.

royal
Harald Soevik
2004-11-29 16:21:01 UTC
Post by Roy A. Lysaa
1. Vismut har bedre drepeevne enn bly.
2. Hevi-shot er tyngre enn bly (får dermed flere hagl inn i patronen
og/eller at kinetisk energi bevares lengre uti skuddbanen).
Dette er to motstridene utsagn.
Jeg hadde egentlig tenkt til å argumentere mot deg, men etter å ha kikket
på rapporten nøyer jeg meg med å påpeke at

- vismut kan godt ha bedre drepeevne, trass lavere massetetthet, gitt at
samme antall hagl treffer med like stor kinetisk energi

- NJFF burde lære seg å referere til kilder når de oppgir data ..

- spesielt når de oppgir at vismut har egenvekt 9,8 g/cm³, når det ifølge
demselv er metallet vismut iblandet 6% tinn, som vitterlig har lavere
massetetthet, 7.31g/cm³ [4].

Vismut: 8.9 g/cm³ [1]
Bly: 11.3 g/cm³ [2]

- "drepeevne" er vel og bra, men hva er det egentlig ?
er det antall drept pr antall påskutt ?
er det antall drept pr antall truffet godt ?
er det antall drept pr antall hagl som traff ?

hva er relasjonen mellom drepeevne og massetetthet ?
hvordan påvirker hardheten til haglene drepeevnen ?

Vismut: 94.2 MN m^-2 [1]
Bly: 38.3 MN m^-2 [2]

I utgangspunktet ville jeg tro at mykere hagl gir mindre gjennomtrengning,
derfor kortere akselerasjonsstrekning, derfor høyere (negativ)
akselerasjon, derfor større kraftimpuls, derfor større drepeevne.
Men hei. Vismut (metallet) er jo hardere enn bly. Tinn gjør det sikkert
mykere. Men mykere enn bly? Hvor del av ladningen blir deformert ved
akselerasjon? Kanskje vismut er akkurat så mye hardere enn bly at det
gir en signifikant mindre andel deformerte hagl.

Dette ble mye rant.
Lefsa er vel uansett bare ment som en veiledning for folk som blanke i hva
de putter i børsa, sålenge det smeller og det man sikter på faller. Den er
såvisst ingen hellig skrift som er hevet over enhver revisjon.

[1] http://environmentalchemistry.com/yogi/periodic/Bi.html
[2] http://environmentalchemistry.com/yogi/periodic/Pb.html
[3] http://www.gordonengland.co.uk/hardness/brinell.htm
[4] http://environmentalchemistry.com/yogi/periodic/Sn.html

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Harald Soevik ***@stud.ntnu.no
Elgesetergt 47/G1 +47 924 54 291
7030 Trondheim UIN 152347239

The goal of Computer Science is to build something that will last at
least until we've finished building it.
Arthur
2004-11-29 21:00:11 UTC
Post by Harald Soevik
[...]
Du er inne på noen vestentlige ting her i dette kompliserte spørsmålet.
JA hardheten på hagl har noe å si. Magnum blyhagl (av god kvalitet) er
herdet, eller hardere enn såkallte "Chilled shot" som brukes i mindre
størrelser. Jo større hagl, jo mer setter det krav til hardhet for at de
ikke skal bli deformert. Nikkel, og kopperbelagte hagl er stikkord i magnum
hagl.

Fart;
De første stålhaglpatroner var alt for trege. etterhvert kom det kruttyper
som fikk opp farten betydelig med forsvarlig trykk. Flere hagl eller større
med høy hastighet, er en effektiv dreper på hold som er forsvarlig til det
enkelte formål.

Hevi-shot som er TYNGRE og HARDERE enn både bly og stål trenger ikke topp
speed for å drepe effektivt på hold som, ja..., er litt lenger enn det de
fleste har oppfatning av maksimal.
Det har noe med at å skyte ut hagl blir som å hive en neve dun uansett. Når
holdet blir for langt mister de hele energien, og det blir for langt mellom
de uansett.

Med å lade selv kan du med LOVLIGE midler få like gode/bedre patroner enn
noen gang, da du både har hagl med egenvekt under(stål) tilnærmet lik men
litt hardere(vismut) og tyngre (hevi-shot og Tungsten-matrix)

Forskjellen ligger i P R I S...

Dermed er det opp til hver enkelt å ta en totalvurdering om en vil lade
selv, kjøpe lovlige ferdige skudd, eller bruke av det ulovlige lageret
sitt...;-)

Arthur
Brynjar Harsvik
2004-11-29 21:26:22 UTC
On Mon, 29 Nov 2004 22:00:11 +0100, "Arthur" <a r t o y <sett
Post by Arthur
Dermed er det opp til hver enkelt å ta en totalvurdering om en vil lade
selv, kjøpe lovlige ferdige skudd, eller bruke av det ulovlige lageret
sitt...;-)
Hva skulle vi gjort uten Ivar og Trygves Bilverksted...???

Brynjar

http://home.no.net/bharsvik/

For å sende post til meg må du fjerne "er" i siste del av adressen
ERIK PRESTMO
2004-11-30 21:27:28 UTC
Post by Arthur
Post by Harald Soevik
[...]
Nå driver jeg og skyter pistol og lader selv til slike pistoletter,
innimellom kranglinga her....

Pistolkuler som er kopperbelagt, er IKKE vesentlig eller verkbart hardere
enn reine blykuler, det merkes når en skyter på stålplater. Å hevde at et
tynt, tynt metallbelegg har noe vesentlig å si her, er en myte IMHO, nå har
jeg ikke praktisk erfaring for nikkelbelagte pistolkuler, så der velger jeg
å la være å kommentere.....

Chilled Shot: det en oppnår ved hurtigavkjøling av blykuler ved støping, er
egentlig det samme en oppnår ved haglfremstilling: som regel faller haglene
ned i en vannbeholder, og blir bråavkjølt.

Gjør man dette uvanlige grepet ved støyping av blykuler til pistol (det
gjøres som regel ETTER støping, av lett forståelige sikkerhetsgrunner!) blir
kulene betydelig harder enn om man lar dem kjølne på vanlig måte.

MEN! støper man kulene, og lar den ligge lagret et par år ETTER sizing, vil
man finne at hardheten er nesten den samme! PGA molekylstruktur-endringer
blir bly litt hardere ved lagring. Derfor er de nesten ukorroderte blykulene
en kan finne på gamle slagsteder (rundkuler egentlig giganthagl!) mye
hardere enn nystøpte kuler......

Det blir mye å holde styr på her, om vi ikke skal trekke inn reine
markedsføringsbegrep ("chilled shot") også!
Post by Arthur
[...]
Jeg kikka nettopp på katalogen til Røgeberg. Der var oppgitt trykkdata. På
en rekke hagler er faktisk trykktestingen såpass lav FREMDELES at en rekke
stålhagl-merker blir å betrakte som de reineste trykkskytings-patroner!

Dette er MEGET farlig, det SKAL være en betydelig avstand mellom
test-trykket og arbeidstrykket i vanlig ammunisjon!

Sammenlign US Army's 30-06: Arbeidstrykk 50 000 PSI, testtrykk opprinnelig
70 000 PSI, noe senere øket til 75 000 PSI, eller 50% overtrykk.

Når det selges gevær med testtrykk på 1100 og hvor arbeidstrykket ligger på
samme nivå omtrent.....

Ettersom arbeidstrykket ligger på 1200 hos enkelte ammotyper, SKAL
testrykket ligge på 1800, minst helst over 2000, en må ta hensyn til de
tynne løpene og kamrene i hagler....

Eller enda verre, det selges fremdeles italienske haglemerker med testtrykk
godt under 1000, dvs de ER IKKE LAGET for stål! og de selges fortsatt i år!

Jegerbyråkratiet tar livsfarlige sjanser for å løse et ikke-eksisterende
problem.

Jeg vil anbefale alle som går over til stål å forberede familien, slik at de
vet hvor og hvilken advokat de skal engasjere, når det går galt, og her er
både DN og NJFF aktuelle mål som lett kan melkes for betydelige summer!
(stikkord, advokaten er født og oppvokst ikke langt herfra, på Løkken
Verk......)

Arthur
2004-11-30 22:01:37 UTC
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Sammelign IKKE et kopperbelegg på hagl og pistolkuler er du snill Erik...?

Grunnen er ikke å gjøre de hardere, men å få de til å "flyte" gjennom løp og
ut i de av og til alt for trange choker uten å bli deformert. Stålhagl blir
ikke deformert og setter av den grunn de fineste skuddbildene. Altså har
slike ting belegg av kobber og nikkel, og plastbuffer mellom haglene ikke
noen "reklameeffekt", men hva du vil oppnå med haglene.
Hardere hagl fører til tettere skuddbilder. Mykere som "chilled shot" er,
uansett om hvordan de er laget, fine til der du har mindre hagl og vil at
det skal spre fortere. rypejakt, korte hols osv.
Post by ERIK PRESTMO
Det blir mye å holde styr på her, om vi ikke skal trekke inn reine
markedsføringsbegrep ("chilled shot") også!
Har ikke noe med markedsføring å gjøre, en rein typebetegnelse. Sammenlign
gjerne med "radialdekk". Chilled shot finnes hos mange merker.Å velge hagl
til lading er faktisk en fornøyese...Du har alle slags typer å velge i, og
det er ganske oversiktelig.. Jeg vil tro at det finnes 50 ganger flere
kulekonstruksjoner til å ta livet av en elg...Så jeg håper at du tar
poenget?
Post by Arthur
[...]
Du må lese det jeg skrev over en gang til...
Uansett trykk, så har stålhagl større fart nå, med samme HØYE trykk om du
vil, men fart var poenget.
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Har i grunnen ikke hørt om noen saker hverken fra USA eller Danmark forøvrig
om Alle som er blitt skadet...MERKELIG...!

Jeg gjentar igjen at jeg er imot blyforbudet, men du Erik, er så inn i
h....ensporet, og kan ikke se noen nyanser. Jeg vil utfordre deg til å finne
og skrive; Negative sider om blyhagl, og positive om en valgfri av de
andre...og BARE det i et innlegg. Det kan kanskje åpne horisonten litt.
Jeg lærte det på et kurs der vi skulle finne 10 ting som gjør at kurset gikk
til helsike. Da vi hadde gjort det ble vi bedt om å omformulere hvert utsagn
til det motsatte...og ha dette bak øret resten. Skal si det åpnet noens
horisonter...

Så Erik; til verket; POSITIVE ting om en "miljøhagltype" og NEGATIVT om bly
takk...;-)

Arthur
ERIK PRESTMO
2004-12-01 17:38:58 UTC
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Nå er det litt forskjelølige forklaringer her: du har en, amerikanske
eggspurter en annen, som går på Hardhet i overflaten. Jeg tror ikke så mye
hverken på din eller andre....

Bly blir deformert i choken. punktum. Flyte-effekten av et tynt kopperbelegg
tror jeg du kan drømme om, med de arbeidstrykk det er snakk om her.
Post by Arthur
[...]
Den effekten du snakker om er marginal, og ingen gull-potte ved enden av
regnbuen. Kopperbelegg og nikkelbelegg har bare noen mening IMHO for bly og
alle blyhagl deformeres i choken, slik er det.
Plastbuffer kan virke positivt, men det finnes rapporter som sier ingen
virkning og til og med negativ innflytelse.

I det hele tatt, Ivar Halses artikler om haglpatroner i gode gamle
Våpenjournalen burde vært samlet og nyutgitt, noe som er en smal sak med
dagens teknologi......
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Ja og mitt poeng er at EGENTLIG er alle hagl som selges "chilled" - ordet
betyr rask avkjøling, og det er akkurat det som skjer når hagl støpes ut og
faller ned et 12 meter høyt tårn (for å få sfærisk form) og faller ned i et
vannbad....... alle hagle er "chilled" også kopperbelagte.....

Slik jeg oppfatter det tror du øyensynlig at "chilled shot" betyr hagl som
er mykere - det er helt feil "chilled shot" betyr herdete hagl, og etter min
mening er det et markedsføringstriks, i allefall opprinnelig, alle hagl er
bråkjølt, det har ligget i fremstillingsprosessen siden tidenes morgen.

At begrepet muligens oppsto som følge at et eller annet framsteg i
fremstillingsprosessen får så være, som kjent har industrien alltid strevd
med å få laget en sak så fort som overhodet mulig.

Begrepet oppsto for å reklamere med at man hadde spesielt harde hagl, som
skulle oppnå nettopp det du snakker om lite deformerte hagl, som gir fine
skuddbilder.

Også er det en annen sak: en oppnår akkurat det samme, ved å legere blyet
med litt arsen og/eller antimon. (det er merkelig at ikke
blyhaglmotstanderne skriker opp: jegerne sprer arsenikk!!!!)
Post by Arthur
Post by ERIK PRESTMO
Post by Arthur
[...]
Jeg kommenterte ikke det egentlig, mitt poeng er at det i år 2004 fremdeles
selges hagler som kommer til å være direkte farlige å bruke til neste år.
Det finnes nok noen som kommer til å bli en god del skuffet og "gode" tilbud
på hagler som de beit på, til neste år.
Vi får håpe vi unngår skader, fordi hele jegersporten vil bli stilt i et
dårlig lys, til ingen nytte!

(mens det egentlig burde være DN, som er en villig tjener ovenfor PoD, som
ønsker blyhaglforbud for å tvinge gamle og fremdeles excellente hagler,
uregistrerte sådanne ut av markedet. At de får støtte i dette
galematias-foretaket av NJFF OG norske våpenhandlere, sier sitt.....)

Jeg kan forsåvidt være enig i at det nå selges stålhagl med høyere
utgangshastighet, med det samme høye trykket som tidligere.

Dette kan sammenlignes med magnum-ammunisjon til revolver: etter at de
moderne kruttene kom (for ca 20 år siden) kan man fremdeles lade .44 magnum
selv til den samme høye utgangshastigheten som de opprinnelige
Remington-ladningene, som betraktes som farlige i dag, etter a SAAMI senket
maks-trykket i denne patronen. Uten disse moderne kruttene hadde ikke dette
vært mulig, på en sikker måte.

Denne krutt-teknologien er imidlertid 20 år gammel.

Pistolkrutt er i meget stor grad det samme som haglekrutt (pistolkrutt er
direkte utarbeidet på grunnlag av haglekrutt, det er haglekrutt som utgjør
mengden i tonn, pistolkrutt er nesten uinteressant for svært mange
kruttleverandører, og selges som en service, jfr NORMA, som selger P4 og P5,
som jeg oppfatter som ompakket haglekrutt, og servicen er så dårlig at Norma
ikke gidder å lage ladetabeller selv en gang!

Derfor er det liten sjanse for at det skal komme enda bedre haglladninger,
Remington har gjhort leksa si her, det er grunn til å anta at man nå har
nådd fram til mer enn 95% av det som er mulig å opnå, Remington, Winchester
og de andre store har arbeidet intenst med stålhagl og alternative
haglladninger i mer enn 20 år.

SNIPPAGE
Post by Arthur
Arthur

ERIK PRESTMO
2004-12-01 17:39:00 UTC
Arthur <a r t o y <sett ***@online.no> skrev i news:s56rd.19527$***@news4.e.nsc.no

SNIPPAGE
Post by Arthur
Post by ERIK PRESTMO
Jeg vil anbefale alle som går over til stål å forberede familien, slik
at
Post by Arthur
de
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Her underskrider du din egen sedvanlig høye standard meg god margin Arthur!

Negativ og ensporet jeg?

Har du overhodet vært våken i timene på skolen gutt?

Det finnes historiske eksempler på mennesker som gikk mot den kompakte -
politisk korrekte majoritet.

Kopernikus.
Luther.
Columbus.
Darwin.

Listen er lang.

Felles for dem alle var at de ble angrepet for å være ensporet.......

Selvsagt må man være ensporet når man angriper noe skikkelig dumt, som både
er unødvendig, og basert på uvitenskapelige prinsipper! For jeg angriper da
ikke ALT miljøvern.

Jeg angriper misbruk av miljøvern, og heldigvis er ikke alt miljøvern
unødvendig og dumt, selv om mange av talsmennene faktis er det........

Sukk!

Negative sider ved blyhagl:

1. En viss giftighet i metallet

Positive sider ved........ Tungsten Matrix

A. Er malleabelt som bly, kan brukes med alle trangboringer.
B. Spesifikk vekt på linje med bly.
C. Kan benyttes i omtrent alle typer våpen.
D. Minimal risiko for løpssprenging.
E. Drepeevne på høyde med bly.

Der har du.

Men verden er ikke så enkel og ensporet som du gjerne ønsker Arthur, derfor
følger det en konklusjon med også.

til punkt en:
Metallisk bly er lite organisk aktivt, organisk aktive er blysalter,
omdannede kjemiske forbindelser, hvor blyioner finnes. Slikt finnes over alt
i naturen, og er noe som allt dyreliv må kunne leve i balanse med. Det er
titusen ganger med blyioner tilstede i naturen til enhver tid, enn hva som
tilføres av blyprosjektiler.

Derfor er dette argumentet i alle praktiske sammenhenger uten betydning.

til punktene A til og med B:
Felles for disse er at de alle har til hensikt å forsøke å emulere metallet
bly. Det er dyrere og vil alltid være dyrere. Dessuten gir
fremstillingsprosessen, en slags miniatyr støping, ei støperand på haglene,
noe som gir bårligere ballistiske egenskaper og dårligere samlinger.
Det er et forsøk på å løse et ikke-eksisterende problem.

Alle andre erstatningsmaterialer for bly er underlegne, etter min mening.

Les brosjyren fra NJFF, som er en øvelse i å underslå ubehagelige fakta, og
ensporethet.

Les artikkelen til Kåre Nicolaysen, som er velfundert og velskrevet og som
gir MER enn en pekepinn på at det ikke kommer til å bli EU-lov mot blyhagl.
Ettersom Norge er det mest politisk korrekte EU-landet, som alltid følger
alle EU-lover og forordninger, utenb unntak, kan noen si meg hvoirfor vi
ikke skal vente og følge EU også i dette spørsmålet?

For INGEN andre EU-land har slike veldige ubebodde vidder hvor en kan jakte
uforstyrret i 2500 år uten at det en driver med der har innvirkning eller
betydning for noen!

Vil man oppnå noe i denne blydebatten, kan en kanskje tenke på å gjøre noe
for å SPRE jaktrykket, både av hensyn til viltet og av hensyn til (lokal)
forurensingsfare.

Da renner "rypeprofessor" Steens ord meg i hu:
Tillat helikoptertransport og sjøflylandinger fritt inn i fjerne
fjellområder, slik at større områder kan utnyttes av langt flere, det vil
minske trykket på viltstammer som i dag er overbeskattet.
For egen del:
Tillat snøscooter og 4WD også, når man først er i gang, og be skiadelen om å
holde kjeft!

Roy A. Lysaa
2004-11-30 14:28:52 UTC
Post by Harald Soevik
Post by Roy A. Lysaa
[...]
Kinetisk energi er en funksjon av kun masse og hastighet. Massen er en
funksjon av metallets massetetthet og diameteren på haglkornet.
Dersom samme antall vismuthagl skal treffe med like stor kinetisk
energi som bly må enten:

1. vismuthaglene ha større hastighet når samme diameter som for bly
forutsettes. Samme hagldiameter gir lavere masse for vismut som betyr
at kinetisk energi tappes raskere pga luftmotstanden. Større hastighet
krever større kruttladning.

eller

2. vismuthaglene ha samme hastighet, men større diameter for å få
samme masse som bly. Større diameter krever større plass i patronen
når antall hagl er det samme som for bly, samt at luftmotstanden blir
større og haggelkornet nedbremses raskere.

Både mulighet 1 og 2 gir uansett store endringer i kinetisk energi og
måten den endrer seg på over avstand og dermed "drepeevnen", men
alltid i disfavør av vismutpatronen.
At samme antall hagl kan treffe med samme energi er nok sant, men kun
på en eneste avstand, iflg 1 og 2, hvilket kun er akademisk
interessant. Jegere skyter på alle avstander (dog ikke uforsvarlig
lange).

I følge din egen referanse [1] er tettheten til vismut 9.75, ikke 8.9.

royal
Harald Soevik
2004-11-30 16:16:33 UTC
Post by Roy A. Lysaa
[...]
Hm. Etter aa ha ligget vaaken i natt og tenkt, vedder jeg en mandarin paa
at en skur blyhagl og og en skyr vismuthagl har samme energi ved
munningen. Vaapen- og kruttprodusentene har sikkert gjort jobben sin. Saa
jeg innser feilen min, vismut vil alltid ha lavere samlede energi trass
hoeyere hasighet.
Post by Roy A. Lysaa
I følge din egen referanse [1] er tettheten til vismut 9.75, ikke 8.9.
Gah. KardinalTabbe (tm). Sorry. Laere seg aa se paa riktig stoff.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

ERIK PRESTMO
2004-12-01 14:08:51 UTC
Hmmmm, ikke bra!

Ligg ikke våken og engste deg over noe som foregår, eller er skrevet her
Harald!

Dette er bare moro, ikke offisielt eller alvorlig på noen som helst måte.

Det er en hobby!

:-)

ERIK PRESTMO
2004-12-01 14:08:53 UTC
Post by Harald Soevik
Post by Roy A. Lysaa
[...]
Hmmm, ikke nødvendigvis.

Faktisk var dette selve kjernen av problemet for noemn år siden, med
erstatningsmaterialer.

En hadde faktisk ikke krutt som ga tilstrekkelig utgangshastighet, hvor man
SAMTIDIG hadde kontroll med at kammertrykket var så lavt at det var sikkert,
selv i nyproduserte, moderne hagler som var "laget for stålhagl".

Og det er kjernen i problemet den dag i dag.

Om man ser på ENERGI, så skal det ikke mye variasjon i spesifikk vekt til,
før en må opp i ganske andre utgangshastigheter for å gi samme energi, og
høy hastighet = høyt kammertrykk.

Nå er det min enkle mening at energi ikke nødvendigvis er så viktig, det er
antall hagl, samt gjennomtrengingsevne som teller mest, en må ha rimelig
stor sjans for at et eller flere hagl skal råke noe "som er viktig" og
ødelegge det.
Post by Harald Soevik
Post by Roy A. Lysaa
I følge din egen referanse [1] er tettheten til vismut 9.75, ikke 8.9.
Gah. KardinalTabbe (tm). Sorry. Laere seg aa se paa riktig stoff.
Velkommen i klubben! :-)
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

ERIK PRESTMO
2004-11-30 21:27:30 UTC
Det er en myte og en gigantisk forenkling at det er så enkelt at det er bare
å se på kinetisk energi for å avgjøre en patrons, eller et prosjektisl
"drepeegenskaper".

Norsk jaktforvaltning har i alle år etter krigen forlitet seg på kinetisk
energi, og man har oppfattet det som "moderne".

I tidligere tider var man opptatt av Impuls, (støtet - en overdreven tro på
evnen til å slå viltet ned). Dette ble da etter krigen oppfattet som
"gammeldags".

Hver av disse teoriene satt på spissen:
Kinetikerne foretrekker ei 22 kaliber kule med utgangshastighet på 5000 fot
i sekundet og en voldsom kinetisk energi - i ekstreme tilfelle begynner en å
snakke om hydrostatisk sjokk i blodårene, som sies å medføre øyblikkelig
død, uansett treffpunkt.

Impusatrerne foretrekker ei .75 kaliber kule på 60 70 gram, med relativt lav
utgangshastighet og ei kuleform som skal sikre både knusningsskader og
gjennomskyting, slik at det blir solide blodspor, og hvor støtet sies å være
så massivt at dyret mister fotfestet.

Nå har en 25 år lang debatt i amrikanske politikretser stort sett vist at
ingen av disse teoriene stemmer helt, sannheten kjan sies å ligge noe midt i
mellom, men det har vist seg at den aller viktigste egenskapen ved ethvert
prosjektil-treff er muligheten til å ødelegge vitale organer raskt.

Derfor er skuddplassering det viktigste, treffpunktet avgjør om man greier å
drepe viltet.

Nest viktigst er gjennomtrengingsevne, som sikrer at organene blir penetrert
og ødelagt. Gjennomtrengingsevne vil i de fleste tilfelle være et
kompromissmellom flere gjensidig motsatte forhold, kulevekt, kuleform,
kulekonstruksjon, kulefart osv osv

Hagl er i så måte ugunstig, fordi kuleformen er den minst ballistsik
gunstige prosjektilform som kan tenkes når man snakker om
gjennomtrengingsevne:

Tenk på dette slik: om man vet at haglene raskt taper fart i fri luft, så
taper de fart mer enn ti ganger så raskt i viltet, og forskjellene mellom
ulike metaller forsterkes.

Det betyr at et dødelig treff med bly eller heavishot, ikke nødvendigvis er
det med stål eller vismut....

royal
ERIK PRESTMO
2004-11-30 15:47:37 UTC
Post by Harald Soevik
Post by Roy A. Lysaa
[...]
det ble nettopp referert en større undersøkelse i det svenske Vapen
tidningen.

Der var konklusjonen at det må et tilstrekkelig antall treff til, som sikrer
at hagl kan trenge inn og ramme vitale organer: hjerte, lever, nyrer
Post by Harald Soevik
hva er relasjonen mellom drepeevne og massetetthet ?
hvordan påvirker hardheten til haglene drepeevnen ?
Etter hva jeg kan forstå må man ha nok hagl, av passende størrelse som er
tunge nok:

et kompromiss med andre ord.

Så langt er bly det beste kompromiss.
Post by Harald Soevik
[...]
Kraftimpuls = drepeevne?
Neppe.
Energiimpusl = drepevne?
Neppe.

Treff i vitalt organ ser ut til å være viktigere. Det finnes publiserte
undersøkelser.
Post by Harald Soevik
[...]
Bilder av utskytt vismut viser deformerte hagl, dvs hagl som har
desintegrert i smådeler, etter treff i småvilt. Slikt nedsetter
gjennomtreningseven vesentlig.
Post by Harald Soevik
[...]
Uhu. Men det som bekymrer oss er et par småting bare:

Hva som skjer når det smeller og det man sikter på (og vitterlig treffer)
IKKE faller?

Eller når det smeller og halve haglskura kommer i retur fra en stein som
ingen så.....

Vismut blir neppe noe allemannsvalg. Til det blir prisen for høy.

Det blir råjernshagl for mesteparten av penga, når hamstrete blyhagl
begynner å ta slutt om en 5 års tid....

Tor Arne Hegna
2004-11-30 15:51:28 UTC
Post by ERIK PRESTMO
Vismut blir neppe noe allemannsvalg. Til det blir prisen for høy.
Så dyrt er det ikke. Så vidt jeg har sett er det på prisnivå med
riflemunisjon kjøpt over disk, og såpass tåler lommeboka.
Post by ERIK PRESTMO
Det blir råjernshagl for mesteparten av penga, når hamstrete blyhagl
begynner å ta slutt om en 5 års tid....
Tja, i mitt tilfelle ser det ut til at jeg har nok til 30-40 år...
Tor Arne Hegna
Roy A. Lysaa
2004-12-01 10:11:43 UTC
Post by ERIK PRESTMO
Post by Harald Soevik
Post by Roy A. Lysaa
[...]
Ja, men treff i disse organene er ikke den direkte årsaken til at
dyret dør.
Faktum er at dyr kan leve i timesvis uten nyrer og lever i det hele
tatt, før ubehag begynner å melde seg.
Funksjonen til disse organene er ikke akutt viktige for
opprettholdelse av liv, men over lang tid er de viktige.
Alle de tre nevnte organene er de mest blodforsynte organene i
kroppen, naturlig nok ettersom hjertet skal drive selve
blodsirkulasjonen i kroppen, mens lever og nyrer skal rense blodet når
det passerer. Treff i disse organene medfører m.a.o store blødninger.
Blødningen er heller ikke direkte årsak til at dyret dør, men når
blødningen er blitt så stor at blodtrykket synker til et nivå som gjør
at hjernen ikke får nok blodforsyning og dør, se DA dør dyret.
Den mest effektive måten blir av dette selvfølgelig å ramme hjernen
direkte med treff.
Eller indirekte med treff i sentralnervesystemet (CNS, i ryggraden)
som utløper direkte fra neuronene i hjernen.

Så oppsummert får vi at:
treff i hjerte -> hjernen rammes, dyret dør
treff i lever ->hjernen rammes, dyret dør
treff i nyre -> hjernen rammes, dyret dør
treff i CNS -> hjernen rammes, dyret dør

Det er viktig at fokus er rettet mot dette soleklare og viktigste
årsak/virknings forholdet.
Dette har en tendens til å falle bort i diskusjoner.
Post by ERIK PRESTMO
Post by Harald Soevik
[...]
Det er nok riktig. Regelen er: jo større massetetthet jo bedre, så
lenge metallet er mykt og hastigheten ikke påvirkes særlig.
Post by ERIK PRESTMO
Post by Harald Soevik
[...]
Kraftimpulsen ved treff, dvs høy kraft over kortest mulig tid, er en
funksjon av kun masse og hastighet, og blir størst mulig når mest
mulig av energien avsettes i kroppen. Siden kinetisk energi også er en
funksjon av masse og hastighet er dette et godt, men ikke perfekt mål
på kraftimpulsen. Dette fordi at ved gjennomskyting beholder
prosjektilet en stor del av sin energi og impulsen blir liten, mens
når samme prosjektil blir værende i kroppen blir all energi avgitt, og
impulsen blir stor. Det er størrelsen på impulsen som avgjør hvor mye
vev som rives i stykker. Kinetisk energi kan man måle, impulsen kan
ikke måles. Har derfor god forståelse for at kinetisk energi blir
brukt som mål på "drepeevne".
Mye av energien kan selfølgelig kastes bort på deformering og
oppsplintring av metall (riktignok avhengig av metallets duktilitet
og/eller sprøhet), hvilket minker kraftimpulsen, men det blir en annen
diskusjon.
Det aller viktigste er at impulsen direkte bidrar til at CNS og/eller
hjernen slås permanent ut (se nederst) og det er dette som skjer når
rypa dør momentant ved treff, for det er småvilt og haglepatroner vi
diskuterer.

Forøvrig savner jeg en forklaring på hva som menes med "energiimpuls",
over. Jeg må ha sovet i akkurat den fysikktimen vi lærte om det.
Post by ERIK PRESTMO
Treff i vitalt organ ser ut til å være viktigere. Det finnes publiserte
undersøkelser.
Det nest viktigste er at impulsen når godt blodforsynte organer. I
verste fall rekker dyret å stikke seg bort før det blør ihjel, og det
er dette som kan skje når rypa treffes andre steder enn i hjerne og
CNS (og hjerte).
Post by Harald Soevik
[...]
Som et apropos:
Det som istedet bekymrer meg er når man vet at man traff, og dyret
falt på flekken og tilsynelatende så ut til å dø FØR det traff bakken,
for så etter noen minutter å reise seg og løpe videre uten større
vansker.
Forklaringen er at man har rammet CNS med en impuls og resultatet er
at dyret bare besvimer. Dette kan skje ved at prosjektilet treffer
beinskallet rundt CNS uten å treffe nervene direkte. Sjokkbølgen fra
treff i beinet brer seg til CNS og slår det ut midlertidig, men uten å
ødelegge CNS.
Eksperiment som demonstrerer dette: ta et jernspett i begge hendene og
slå det hardt mot et berg. Nervene i hendene slås ut midlertidig av
sjokkbølgen som brer seg gjennom vevet.
ERIK PRESTMO
2004-12-01 17:39:01 UTC
SNIPPET en masse bra, som vi stort sett er enige om.....
Post by Roy A. Lysaa
Post by ERIK PRESTMO
Post by Harald Soevik
[...]
Her har du en fin sammenfatning av de to store "skolenes" argumenter:

Kinetisk energi
og
Impuls eller kraftstøt.

Det er riktig at en ren "kinetisk energi"-betrktning lett fører til
tankemessige kortslutninger, fordi det er i praksis umulig å anslå hvor mye
av energien som tapes og føres ut av målet ved gjennomskyting. (svært
negativt trekk ved stålhagl og hevi-shot, som begge er for harde, noe
hardmetalllegeringer alltid vil være.)

Den ideelle jaktkula (både hagl og storvilt) skyter gjennom beinstrukturen i
det aktuelle viltet, trenger inn til viatle organer og ødelegger disse, men
forblir i viltet, uten gjennomskyting, eller skyter gjennom men med svært
liten utgangshastighet når vi snakker om svært grove kaliber på storvilt
feks.

Direkte gjennomskyting er en sløsing med ressurser!
Post by Roy A. Lysaa
[...]
Riktig igjen det er umulig korrekt å anslå hvor mye av energien som tapes på
deformering av kulene, det gjelder for øvreig for all jakt....

Her er der forresten din tur å tulle sammen begrepene, tror jeg, du mener
nok energien?
Post by Roy A. Lysaa
[...]
Årsaken til det er snart 10 års debatt med amerikanere om lignende spørsmål,
om enn i en ltt annen sammenheng, hvor mange mange tuller sammen begrepene.

Impuls og energi er ikke enkelt å forstå for amerikanere som strver med et
mer enn 500 år gammelt målesystem som slett ikke er laget for slike
begreper!
Post by Roy A. Lysaa
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Når vitale organer som lever treffes medøfrer dette som kjent store smerter
i de fleste arter, storvilt feks, kan lammes såpass (krummer ryggen) at de
faller.......

Snippage
Post by Roy A. Lysaa
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Uhu. og her er den beste medisin mot slikt: bruk tunge og passende harde
blyhagl, som vil trenge langt inn og knuse beina, da er det mindre sjans for
at de våkner og om de gjør det, er de mindre mobile, så Passopp kan komme
tilbake, med halen som en fane, og ei halvdau rype i kjeften!
Post by Roy A. Lysaa
Eksperiment som demonstrerer dette: ta et jernspett i begge hendene og
slå det hardt mot et berg. Nervene i hendene slås ut midlertidig av
sjokkbølgen som brer seg gjennom vevet.
Uhu. ta så jernspettet og la MEG slå hendene dine, de er garantert ikke bare
midlertidig satt ut av drift! Det kalles gjennomtrengingsevne og har
sammenheng med spesifikk vekt og arealet som treffer.......

ERIK PRESTMO
2004-11-30 15:47:35 UTC
Post by Roy A. Lysaa
[...]
Vismut har antakelig langt dårligere drepeegenskaper, ettersom metallet er
langt SPRØERE enn bly, dvs haglene har en tendens til å bli slått i stykker
i små biter, når man treffer selv lette bein.

Dermed vil gjennomtrengingsevnen avta dramatisk.

Som kjent konkluderer de fleste i dag med at gjennomtrengingsevne er en av
de viktigste egenskaper, fordi man må treffe vitale deler, de fleste avviser
i dag "sjokkeffekt", eller teorien om at det er bedre med mange, men små
hagl som "slår dyret i hjel".

For øvrig, argumentasjonen til NJFF viser atter foruroligende trekk til det
som kalles Tautologi:

En har tenkt seg et ønsket resultat, og fremhever absolutt alle mulige
argumenter som taler for dette, og ser bort fra viktige motstridende
argumenter.

I vitenskapen har slik argumentasjon ingen plass, i politikken er det
vanlig.

Av de tre er bly best fordi

Vismut er for sprødt

og Hevi-Shot inneholder metaller som sliter for hardt på børseløpet (og
etter hva jeg forstår) er en slags sintret masse som knuses omtrent som
Vismut......

Bly deriomt er TUNGT og duktilt, dvs det bøyes og klemmes lett, slik at
haglene, som i utgangspunktet har dårlig ballistisk koeffisient, stopper
enda lettere og blir værende - selv i rypekyllinger.....

Så bly er og blir best, og totalt sett uten noen miljøbelastning, det
fjernes over 100 ganger ut av naturen, av naturen selv, enn vi grier å
tilføre det!

Arthur
2004-11-30 18:43:27 UTC
Post by ERIK PRESTMO
Som kjent konkluderer de fleste i dag med at gjennomtrengingsevne er en av
de viktigste > og Hevi-Shot inneholder metaller som sliter for hardt på
børseløpet (og
Post by ERIK PRESTMO
etter hva jeg forstår) er en slags sintret masse som knuses omtrent som
Vismut......
Knuses omtrent som Vismut...? Ja skyter du i stein vet jeg ikke hvs som
skjer, men de hagl jeg har sett fra gjennomtrengnings-tester i forskjellige
ting har jeg funnet like hele. Og i Vilt også, de som ikke har plystret rett
igjennom rådyr og rev, og det er nok de fleste tenker jeg...!
Løpene er like fine de. Haglene ligger inni tjukk plast, i alle fall de jeg
lader sjøl..to lag faktisk.

Arthur
ERIK PRESTMO
2004-12-01 14:08:54 UTC
Post by ERIK PRESTMO
[...]
OK praksis slår teori - hver gang. Jeg har jo ikke behov for
erstatningsmaterialer, som noen vil kjenne til var jeg for et par år siden
opptatt med å telle varelager hos en herværende sportsforretning, over 18000
blypatroner på lager (plystre, plystre).

Men implisitt sier du det samme som meg: haglene må pakkes inn i TO lag
plast for å beskytte løpet!

Ergo: mindre plass til hagl = mindre sjanse til å treffe noe viktig, eller
få inn så mange treff at viltet dør på en anstendig måte.......

Hevi-shot er en potensiell løpsdestruktor?

Problemet med KNALLHARDE hagl, stål, grytfotjern, diverse wolfram-baserte
blandinger/legeringer og nå altså Hevi-Shot, er at det er umulig å sikre at
haglsvermen oppfører seg som den skal i choke'n.

Derfor sier alle produsenter at en ikke skal skyte slike hagl i andre løp
enn med åpen choke, i mitt tilfelle, Mossberg 12/89 med utskiftbare choker,
kun med de to mest åpne chokene.

Årsaken til det er enkel:

Når haglsvermen ikke er plastisk slik at haglene noenmlunde lett kan klemmes
litt sammen (det medfører at de ytterste haglene i svermen deformeres, og
det skjer ALLTID med blyhagl), eller at haglsvermen klemmes litt sammen og
forlenges i løpet, slik at haglene bytter innbyrdes plass til en viss grad,
når dette ikke kan skje pga at haglene er harde og holdes jernhardt(!) på
plass av trykket bak, så får en en lokal trykkforhøyelse akkurat ved
innsnebringen til choke'n.

Over tid medfører dette at løpet, som er tynt ute ved munningen, får skader
og bruddanvisning, det ender sannsynligvis med at hele choke'n skytes av, en
løpssprening med andre ord. En slik situasjon er meget ubehagelig, og kan
lett medføre at skytteren for behov for å dele (plastisk) kiriurg med
Michael Jackson.

Sørg for at familien har kontaktadresse til både kiriurg og en skikkelig
advokat, om det skulle gå riktig galt.

Arthur
2004-12-01 15:19:34 UTC
Post by ERIK PRESTMO
Ergo: mindre plass til hagl = mindre sjanse til å treffe noe viktig, eller
få inn så mange treff at viltet dør på en anstendig måte.......
Totalt skivebom. det er MER en nok plass til i en standard 70 mm. hylse til
til å lade med 42 gram hevi-shot, og når du går ned på størrelsen et nummer,
så får du flere hagl(selv om tettheten er høyere) med større
tverrsnittsbelastning, og derav beholder de energien lenger utover.
ALTSÅ; I alle direkte sammenligninger får du flere hagl med høyere energi i
samme fugl/dyr. Ergo; stikk i strid med det du nevner ovenfor. Skulle din
teori stemme er jo vismut bedre enn bly...?
Post by ERIK PRESTMO
[...]
I en Hevi-shot manual jeg las sa de at den største fordelen med utskiftbare
choker er ja...at de er utskiftbare til en billig penge...! Og hvorfor
skulle du bruke en trang choke når du ikke trenger den???

Men du har ennå ikke svart meg på det innlegget jeg skrev i går lenger
oppe...?

Arthur
ERIK PRESTMO
2004-12-01 23:51:11 UTC
Post by Arthur
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Tulla sammen hevvishotten og vissmutten jeg gett!

H-S er et dårligere alternativ, det er riktignok tungt, men sinnsykt hardt,
jakter du med pazerbrytende ammo?

SVJKF er det INGEN som har bruk for hevvishott bortsett fra produsentene som
antakelig tjener sinnsykt mye penger på skrapmetall.....
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Tja..... problemet med choker er multifasettert: for det første er det slett
ikke alle som er utskiftbare, min gamle Baikal enkelt-løper, med DEN
trangboringen er nok ikke laget for sliktslags....

Problemet med utskiftbare er: gjengepartiet er i seg selv et svakt punkt.

Før eller siden kan en si at metallet sprekker her, fordi det sprenges inn
guffe av trykket i løpet. Heldigvis er ikke trykket så voldsomt i hagler,
ute ved munningen, men SVJH advarte gamle Ivar Halse mot utskifbare choker,
eller var det Svein Solli? Poenget var at kruttslam, blyslam (DET
forsvinner jo nå....) og gasstrykk til sammen, før eller siden sprenger av
chokene, eller løpsenden. Du finner det beskrevet i gamle nummer av
våpenjournalen.

Med slikt hardskytende gods som stål eller heavishot blir belastningen enda
større, fordi det ikke er mulig å klemme sammen haglladningen aldri så lite.

Både du og andre uheldige kan komme til å oppleve at det blir for seint å
skifte CHOKENE, og bare så det er sagt: en løps-sprenging er absolutt ikke
til å kimse av!
Post by Arthur
Men du har ennå ikke svart meg på det innlegget jeg skrev i går lenger
oppe...?
Fordi du ikke har KRAV på svar, på Nettet får du bare svar hvis folk har
LYST. Tror jaggu jeg fikk lyst, forresten, men jeg er ikke on-line lange
tida i gangen.......

Jeg ble ikke så voldsomt imponert da Arthur, det var liksom ikke Die
Endloshung mht hagledebatt.....

Det er da noen argumenter for alternative hagl: men hvorfor ikke gjøre det
til en frivillig sak, hvorfor skal statens maktapparat settes inn for å
tvinge det igjennom, det finnes ikke noe som helst rasjonelt argument FOR et
forbud mot blyhagl.

La de som ønsker det, kjøpe alternative hagl. Det er jo religionsfrihet i
Kongeriket, i allefall enda, så vidt jeg kan se....

---

Arthur
2004-12-02 17:47:03 UTC
Post by ERIK PRESTMO
[...]
La meg oppsummere; Stål er dårligere fordi det er lettere, Hevi-shot er
dårligere fordi det er tyngre...Hmmm? Panzerbrytende? Nei, men litt bedre
inntrenging på 50 meter enn bly på 35...
Post by ERIK PRESTMO
Tja..... problemet med choker er multifasettert: for det første er det slett
ikke alle som er utskiftbare, min gamle Baikal enkelt-løper, med DEN
trangboringen er nok ikke laget for sliktslags....
Den er så billig at du kjøper en ny til 500.- og borrer den til
Hevi-shot...;-)
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Da sprekker sikkert min snart, da jeg har skutt flere hevi-shot under test
enn jeg greier på jakt de neste 40 år...;-) Og byttingen av chokene; Virker
like trange og greie som da hagla var ny..Hmmm..Dobbelt Hmmm...???
Post by ERIK PRESTMO
Både du og andre uheldige kan komme til å oppleve at det blir for seint å
skifte CHOKENE, og bare så det er sagt: en løps-sprenging er absolutt ikke
til å kimse av!
Nei, men når det er 5 cm. kal. 12 hull i enden blir det ikke rare
løpssprengningen HVIS choken skulle gå. Sikkert endel mindre enn den enden
jeg tok som var full av snø...!!!
Post by ERIK PRESTMO
Post by Arthur
[...]
Det må du være for du har jo svart meg allerede på det...;-) Men du skriver
jo så du ikke husker alle. Ikke like lenge online...Den var god.;-)
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Sukk...Det er vel det jeg har hevdet hele tiden...?

Nei nå må jeg inn å lade noen gode BLYhaglpatroner, jeg ser jeg snart er
tom. Skal ut å se etter noen orrfugl...

Arthur
John Smith
2004-12-02 20:10:27 UTC
Jeg må si jeg er imponert over ammohandlerne her i landet, som i redsel for
å brenne inne med store mengder "spesialavfall", altså blyhagl, over nyttår,
har klart å innbille det norske folk (jegere), og media, at folk står i kø
for å handle blyhagl før forbudet. HA-HA-HA den var god.Det er akkurat som
grunderne i T5PC tenkte, "there is always a bigger fool". Alle vet jo de
to-tre neste årene kommer kontrollen med ammoen til å være streng, og
sannsynligheten for å bli tatt vil være stor, ihvertfall i de populære
terrengene. Ingen ved sine fulle fem vil jakte med blyhagl før om fire -fem
år ihvertfall, før hysteriet får lagt seg. Dessuten er jo alternativene like
bra og til tider bedre enn bly, og ihvertfall billigere enn 5000 i bot som
er det Hareide truer med. Jeg har noen kilo bly på lager selv, men jeg har
ikke et religiøst forhold til det. It IS heavy, but i AIN'T my brother !
he-he
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Post by ERIK PRESTMO
et