Om tallene for våpenamnestiet, et enkelt overslag.
ERIK PRESTMO
2004-12-18 00:57:43 UTC
Tallet 250 000 uregistrerte og ulovlige våpen er helt klart et alt for
høyt
anslag, i allefall basert på det en har samlet av viten om dette feltet
de
siste 20 - 25 år....
Er ikke enig i det, rundt 200.000 høres ikke så galt ut for meg, men
det er jo vannskelig å vite all den tid det ikke finnes noe register
det kan telles i. Men vi kan jo late som tallet er feil og dermed føle
oss trygge på at kriminelle ikke lenger har våpen og at alt er bra i
kongeriket. ;-)
Også burde effekten av amnestiet være undersøkt, i forhold til illegitim
våpenbruk, med tanke på å innføre noe lignende som en permanent ordning.
Effekten kan vi jo faktisk måle selv. Hvis amnestiet har hatt en
positiv effekt så vil vi de neste årene få reduser antall drap og ran
med skytevåpen. Hvis antall drap og ran ikke går vesentlig ned, betyr
det at de som har levert inn/registrert våpen i ugangspunktet ikke
ville brukt de til noe ulovlig, og man bør vurdere om arbeidsmengden
og kostnader med et amnesti er verdt å bruke penger på. Hvis et
Mvh,
Ronny
Det er endel poenger med dette våpenamnestiet som nok flere enn meg føler
på, men som ser ut til å passere hos majoriteten:

Det er noe som ikke rimer med den virkeligheten vi kjenner, i forhold til
tallene:

Her er det på sin plass å minne om at dette er politikk, og i politikk
brukes tall og tallanslag for å oppnå en hensikt, spesielt kommer dette til
syne når Staten skal begrunne dette eller hint.

1.Jeg har i mange, mange år interessert meg for dette: hvor ble det av
krigsvåpna?
2.De meget omtalte Droppvåpna fra Heimefronten, hvor ble de av?
3. Og hva skjedde med våpna som Forsvaret gravde ned i 1940?
4.Eller våpna som det Norske Arbeiderparti delte ut gratis (og utenom enhver
politisk og polisiell kontroll) till alle som ville være med å lage et
hemmelig brorskap mot Stalin og Krutsjov?

Gjennom mange mange år har jeg snakket med folk, spurt og undersøkt. Først
og fremst i lokalsamfunnet - det er jo utgangspunktet for alle....

Det jeg har funnet ut, er at punkt 3 og 4 ikke spiller noen stor rolle,
punkt 3 ble gravd opp og samlet sammen av hjemmefronten og kan gjøres rede
for. Punkt 4 ble omsider samlet sammen for noen år siden, heldigvis skjedde
dette før den gamle garde - som satt på opplysningene var daue, så
storparten kom nok inn.....

Punkt 1, krigsvåpna, med det mener jeg TYSKERNES våpen. De ble samlet sammen
av den tyske hær og overlatt britiske og senere norske styrker, de første
ødela og dumpet dem i norskerenna (for å skape marked for BRITISKE våpen),
de siste la dem på lager og delte dem ut til HV, Hæren, Marinen og
Luftforsvaret (jeg hadde selv Mauser 98K - tror det var orginalt tysk
kaliber, som ekserservåpen i Luftforsvaret, ble aldri ladet, og følgelig
aldri avfyrt). Unntaket var offiserenes sideverge, pistol eller bajonett,
som disse fikk beholde, som motytelse for at de opprettholdt disiplin i
krigsfangeleirene, det satt 340 000 tyske fanger, norske styrker utgjorde ca
60 000.....
Endel av pistolene lakk nok ut på det sivile markedet, i bytte for såpe,
sigaretter, sjokolade, smør og påleggsvarer.....

Punkt 2, Droppvåpna, miliorgs våpen. Styrkene ble innrullert i det som
senere ble til Heimevernet, våpna ble samlet sammen ved dimisjon, lagt på
lager og seinere overført HV. En kan trygt si at over 90% av våpna ble
samlet sammen.

Hvor stort er så dette problemet i virkeligheten?

Går det an å finne ut, sånn noenlunde? Merkelig nok; ja!

Etter å ha snakket med mye folk gjennom mange år viser det seg at de ville
våpna, de havnet stort sett i hendene på "the young bucks", 50-tallets
rocke-ungdom sånn ca. (dessverre en generasjon for tidlig for meg!) Og på
den lokale jakt og fiskesjappa kommer de innom forteller historier fra gamle
dager, og snakker om hvem som hadde hva, hvor det ble av......

En interessert som kan regne på fingrene kan finne ut mye over noen år......

De fleste våpna her havnet i hendene på et 20 - 30 tall, og av disse var det
bare et par stykker som hadde peiling. Svært mange var i dårlig forfatning,
og måtte "repareres" - det var jo krigsvåpen! - noe som ikke var så enkelt,
ettersom både deler og fagkunnskap manglet.....

Våpna fikk omtrent denne skjebnen: de ble reparert om nødvendig, og brukt så
lenge man hadde ammunisjon. De som var noenlunde bra ble så solgt vidre,
ofte til folk som hadde feil ammo, det endte med sprenging, eller liv i
skuffa uten noen ammo som helst. Man må huske at mye av det tyskerne sendte
hit var av ukurant kaliber, ettersom det ikke VAR noen krig her......

I dag har storparten av disse våpna havnet på dynga, det brukbare er solgt
vekk og snappet opp av samlere, et bitte lite mindretall eksisterer hos de
opprinnelige eiernes familie (i allefall før amnestiet).

Kan en si noe om antallet?

Her lokalt kjenner jeg til ca et 50 talls våpen i nedrebygda, dvs kjente
til, ingen av dem er der de var lenger, de er solgt vidre og ut av
historien.

Hvis jeg er optimistisk antar jeg at øvrebygda hadde et lignende antall
våpen, illegalt etter krigen. Hjemmefrontvåpna og HV-våpna ble nemlig legale
og samlet inn, alle som en.

For å kunne anta noe omn forholdene på landsbasis, i forhold til
politikernes overslag, må en regne på konsentrasjon, og forsøke å si noe og
gjennomsnittlig distribusjon.

Antar vi ca 100 skytevåpen her, på ca 8000 innbyggere, så er det et rimelig
tall : 100/8000 = 1/80

På landsbasis blir det 3 800 000/80 = 47 500 våpen, om forholdet ER slik
mitt inntrykk tilsier, og vår bygd representerer landsgjennomsnittet.

Faren er at kontaktflata blir alt for snever.

Hva om jeg bare har kommet i kontakt med 10% i løpet av min tid?

Jo da ligger tallket et eller annet sted mellom 50 000 og 500 000. Da ser
det jo ut til at de offisielle anslagene stemmer bra?

Well, vi kan se på stedet/dalen:
Industristed, tungt besfestet med luftvernartilleri, vernestyrker mot en 4
årig sabotasjekampanje og vaktstyrker for flere hundre krigsfanger.
Den tyske aktiviteten lå nok godt over gjennomsnittet her.
Det skjedde aldri noen opprulling av hjemmefronten her i dalen, det
eksisterte med andre ord et anselig våpenlager i 1945

Det er defor grunn til å tro at landsgjennomsnittet blir mye lavere enn 500
000, og antakelig nærmere 1/4 av maksimumstallet, dvs ca 125 000 i 1945.

Hva kom hit? Jo engelskmenna slapp ned ca 70 000 våpen, så om det var 125
000 ute i 1945, så må det overskytende stamme fra tyskerne, dvs 55 000
våpen.

Men 90% av de engelske våpna ble helt sikkert samlet sammen og disponert av
HV.

Da har vi max 7000 derfra. Om ALLE de tyske offisersvåpna havnet på ville
veier, utgjør neppe det mer enn litt over 20 000 våpen. Eller ca 30 000
våpen totalt.

Det er åpenbart for alle at størsteparten av de tyske offiserenes våpen ble
konfiskert, hvis ikke ville det ha blitt skandale og rettsforfølgelse av
tyskerene før de ble repatriert, derfor er nok de reelle tallene nærmere
6000 + et par - tre tusen våpen, eller maks 9000 våpen totalt.

Dette utgjør den maksimale illegale våpenparken i 1945. Dette er det
tidspunkt i norsk historie hvor mest illegale våpen har vært i omløp.

Tallet ligger under 1/10 av det offisielle anslaget som skulle begrunne
behovet for et våpenamnesti.

Årsaken til at det offisielle Norge har hatt behov for å overdrive disse
tallene er åpenbare, men de bør ikke danne grunnlag for noen panikkstemning.

Tvert i mot.

Etter mine undersøkelser er det grunn til å tro at storparten av disse
illegale våpna fra 1945 for lengst er havnet hos våpensamlere, hvor en stor
del av dem faktisk har blitt registrert i perioden 1955 til 1990.

Personlig mener jeg at det er grunn til å anta at 80% befinner seg der, dvs
at en står igjen med max 7 000 våpen ute blant folk, umiddelbart før
våpenamnestiet.

Tipper vi litt på våpentyper så har vi:

2/6 rifler = litt over 2100 stykker max
1/6 smg = litt over 1000 stykker max
3/6 pistoler = rundt 3500 stykker max

Sammenligner en med tallene fra våpenamnestiet, så er det all grunn til å si
"alt det evsentligste er innlevert".

Det som står igjen er lovlige våpen og i all hovedsak lovlige hagler som
myndighetene mangler lovmessig dekning for å gjøre noe med.

Det er rimelig, sett på bakgrunn av det som allerede er skjedd, å bare tilby
de som ønsker det gratis etterregistrering uten mere dikkedarer, det som
står igjen er hagler av de gamle våpna.

De nyimporterte våpna, som stammer fra kompisene til Bondevik, som han selv
henta med fly nede i Kosovo, kommer selvsagt utenfor dette bildet, og DER
mangler jeg kontakter!

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm
Thor Stensvaag
2004-12-19 06:29:00 UTC
En ting som aldri har blitt nevnt er hvilken stand de vaapnene som er
levert inn er i. Erfaringer fra slike programmer i statene viser at det
stort sett bare er skrot som blir samlet inn.

Thor Stensvaag
Martin
2004-12-19 13:27:47 UTC
Er det ikke vanlig å utbetale 'dusør' for innleverte våpen i USA? Da er det
opplagt at det blir levert inn skrot siden dusøren er høyere en
markedsverdien på våpnet. Eierne kan dermed tjene penger på å levere dem
inn. Våpen med høyere markedsverdi en dusøren blir selvsagt økonomisk
uinteresante å levere inn, og blir derfor ikke innlevert.
Thor Stensvaag
Thor Stensvaag
2004-12-19 15:24:21 UTC
I noen tilfeller, ja. I andre tilfeller bytter man vaapen mot leketoey
og andre symbolske gaver.

Uansett, det finnes en del steder i USA der haandvaapen er forbudt aa
eie, eller er registreringspliktige - det er da ordet "amnesti" kommer
inn i bildet.

Jeg kan ikke uten videre si meg enig med konklusjonen din, i og med at
de stedene man har hatt slike programmer har man som regel ogsaa, som
regel, relativt stringente lover for privatsalg av haandvaapen. En god
del av innleverte vaapen kommer ogsaa fra eldre enker, osv, som rett
og slett ikke vet hvordan man kan selge et vaapen.

Thor Stensvaag
Håken Hveem
2004-12-22 22:23:42 UTC
Våpen amnestiet var en fin ting, men det kunne ha blitt holdt i gang over en
3 års periode.

Har også ett forslag angående klubb for hel automatiske våpen, hvorfor ikke
stifte en klubb der våpnene er lagret i klubbens lokaler ( innbruddsikkert
som fy ! ) og disse våpnene aldri forlater den skytebanen. Og det er klubben
som tar seg av innkjøp av våpen og ammunisjon, samt sikkerhet og overoppsyn
i samarbeid med politi eller gjeldende myndighet.

Dette kan jo medvirke til at en for samlet "buskskytterne" som driver og
morer seg i gamle sandtak langt i fra folk.

Hvorfor er denslags fullatomatisk morro kun forbeholdt offisersforbundet og
våpenhistorisk forening der en må ha møtt til møte i mist ett år med
fadderordning ovs...

Envær med kunnskap om å bruke en dreibenk og fres kan jo lage
fullautomatiske våpen som foreksempel Sten gun.
ERIK PRESTMO
2004-12-23 19:56:41 UTC
Post by HÃ¥ken Hveem
[...]
Ikke bare folk med dreibenk:

På de fleste pistoler, som er utstyrt med en såkalt dis-konnektor, holder
det med en skrutrekker og ei fil:

Man bruker den første til å demontere våpnet

Fila bruker en til å file av toppen på dis-konnektoren, og dermed har en en
helautomatisk pistol!
(det holder med et par - tre - fire strøk med fila.....)

De fleste halvautomatiske våpen kan bygges om på denne måten.....

Det er jo ulovlig, det er så, men her snakker vi om muligheten til å......

Den som for øvrig har skutt med en slik pistol (det hender at dette
fenomenet intreffer pga våpenslitasje, eller pga overdreven fikling med
avtrekkermekanismen, for å lage en konkurransepistol med lavest mulig
avtrekksvekt), vet at våpna er nesten umulig å kontrollere på helauto, blir
helt ubrukbare både som konkurranse og forsvarsvåpen, og man må skaffe nye
deler tvert!

Ellers vet jeg ikke av så mange busk-skyttere, men det forekom i gamle
dager, før HV ble avvæpna, at HV-befal stilte med tjenestevåpen og man
arrangerte en demoskyting under ledelse av militært personell....

En gang i året var mer enn nok! Det er ikke så artig som det ser ut,
spesielt strømmen av blinkende tomhylser over høyre skulder, hver til en
pris av 3 kr stykket, gjør at hverdagen raskt setter inn....

Men en gang pr år? JA! det burde nesten være en menneskerett å ha lov til
å prøve i allefall!

Håken
ERIK PRESTMO
2004-12-25 22:23:39 UTC
Post by HÃ¥ken
Har sett helautomatiske våpen i 22LR og det er søren så mere kontrollerbart
enn 9mm og andre kalibre, og billigre i lengden er det også....
??? Ikke fabrikklagde da vel?

Jeg har hatt helauto på min lett aldersstegne High Standard Citation
Military pistol......

Det var en feiltilstand som prompte ble reparert, etter at jeg hadde bomma
med fin margin på lysstoffrørene over standplass......

Jeg vet ikke hvem som var mest overraska, jeg eller naboene på
standplass....

Neppe kontrollerbart det nei.....

Håken
2004-12-28 10:24:00 UTC
Jo da, er å få fabrikkprodusert... for eksempel
http://www.american180.com/index.html
ligger en filsnutt av den her...
http://wolfgang.ihloff.de/gun/180vscinderblocks.mpeg

Vet at det finnes en eropeisk utgave av denne , er produsert i ett tidligere
østblokkland , der den blir/ble brukt som militær våpen. Var å få i hel og
halv automat.
Håken
2004-12-28 11:44:28 UTC
Link her... :
http://www.securityarms.com/20010315/galleryfiles/2700/2763.htm

MGV-176, produsert i yugoslavia
ERIK PRESTMO
2004-12-28 12:50:34 UTC
Operative words:

"VAR å få"!

Denne har ikke vært produsert og solgt i USA siden før president Clintons
tid.....

Det er faktisk strengere straff for å bli tatt med helauto i USA, enn i
Norge (men man KAN kjøpe seg tillatelse, men det innebærer at man blir
registrert som våpeneier (som tilsvarer et norsk våpenkort!) og det vil
selvsagt amerikanerne ikke ha noe av!