Våpenamnestiet - full fart mot en flopp!
Erik Prestmo
2004-04-11 11:36:28 UTC
Det er ikke fritt for at det er noe vanskelig å forstå hvorfor enkelte i
denne diskusjonsgruppen er så negative til våpenamnestiet. Jeg skulle tro
det er i en lovlydig våpeneiers interesse at det finnes færrest mulig
ulovlige uregistrerte våpen i samfunnet. Følgelig skulle man tro at
lovlydige våpeneiere heller burde oppfordre alle som sitter på et ulovlig
uregistrert våpen om å oppsøke politiet og få våpenet over i lovlige
former.

Jaha, nå har vi i denne DISKUSJONsgruppen svart på ditt innlegg, Wemunn.

Så vidt jeg kan se har du fått både vektige og positive svar. Slett ingen
provokasjoner heller, og argumenter det burde være relativt enkelt å
forholde seg til.

Så langt blir vi møtt med en øredøvende taushet.

Det er kanskje årsaken til at vi i denne diskusjonsgruppen så lett blir
negative til deg og dine kolleger:

Det later til å forholde seg slik at din yrkesgruppe later til å tro at alle
diskusjoner, selv i et moderne mediasamfunn, øyeblikkelig skal avsluttes og
eventuelle dissentere lydig skal rulle seg over på rygg så snart noen fra
ditt hold har latt åpen munnen og "informert" om "korrekt
virkelighetsoppfatning".

Så hva blir det til?

Kommer tausheten av at du eller dine kolleger er 100% enige i den smule
motforestillinger som ble gitt her?

Eller kommer tausheten av at man er fundamentalt uenige, men mangler
argumenter, eller også muligens at argumenter ikke helt tåler dagens lys -
ettersom henskten fra deres side av bordet åpenbart er en annen enn det man
reklamerer med i godt lag?

Vitebegjærlige sjeler vil gjerne opplyses!

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm
WEMUNN AABØ
2004-04-12 09:22:17 UTC
Min taushet kommer nok i første rekke av at jeg ikke har vært på nettet de
siste ukene. Men jeg har nå lest innleggene på gruppen, og det er for så
vidt ikke ukjente argumenter som fremkommer. Min hensikt med å poste ett og
annet innlegg i gruppen er ikke å diskutere for eller mot amnestiet, om det
virker osv, men å komme med enkelte saksopplysninger og litt informasjon om
hensikten bak amnestiet.

Først vil jeg si at det er gledelig at gruppen synes å være enige om at det
er i lovlydige våpeneiers interesse å få ulovlige uregistrerte våpen inn i
lovlige former. Når det gjelder påstanden om at amnestiet ikke fungerer
etter hensikten, vil jeg fortsatt holde på at det er en konklusjon som
eventuelt må trekkes når de endelige tallene foreligger etter amnestiets
utløp. Foreløpig kan vi bare holde oss til det som våpenkontorene
innrapporterer, og det er at det kommer ulovlige uregistrerte våpen inn
jevnt og trutt.

Når det gjelder lovlige uregistrerte hagler, så er dette våpen som ikke
omfattes av amnestiet. Det betyr at det ikke er ulovlig å besitte en hagle
ervervet før 1. okt 1990 også etter amnestiet. For de som likevel ønsker
ønsker en hagle registrert, vil man få gjort det hos politiet både under og
etter amnestiet - gebyrfritt.

Behovsprøvingen måtte nesten være en del av amnestiet, dersom vi ikke skulle
hatt et rent etterregistreringsamnesti. Det ville ikke vært bra om en
ustabil person eller en person med kriminelt rulleblad fikk registrert våpen
hos politiet under amnestiet. Her har vi også forsøkt å være så lempelige
som mulige, ved at terskelen er senket noe - med unntak av pistoler og
revolvere.

Mvh Wemunn Aabø
J. Rutlin
2004-04-12 21:25:00 UTC
Post by WEMUNN AABØ
[...]
Med respekt å melde, dette burde ikkje du skrive som representant for
POD. Det er ingen som har ytra ønske om at alle som kjem med eit våpen
skal få dette registrert. Det skal sjølvsagt gjelde dei same reglar om
at ein våpeneigar skal vere edrueleg, etc. Det er faktisk
uproblematisk når det gjeld dei som allereie har våpen, ikkje sant?
Ein ny våpeneigar må vurderast på lik måte som alle andre som skal ha
våpen for første gong. Faktisk så er din påstand om at "ustabile"
kunne få våpen ved å endre på behovsprøvinga i sin noverande form
faktisk heilt horribel og smaker av eit oppkonstruert argument mot ei
problemstilling som ein har problem med å svare godt på. Eg er mildt
sagt lite imponert. Du seier faktisk at politiet kunne finne på å la
kriminelle få behalde våpen lovleg. Trur du så lite om dine kolleger?
Tenk over det du har skrive ein gong til...

Mvh
Jørn Rutlin
WEMUNN AABØ
2004-04-14 17:33:16 UTC
Post by J. Rutlin
Post by WEMUNN AABØ
[...]
Jeg har nok tolket deg dit hen at du ønsket et rent
etterregistreringsamnesti, slik enkelte andre har ønsket. Men dersom du
mener at personer med våpenkort fra tidligere eller for øvrig god vandel
skal automatisk få etterregistrert våpen de har hatt ulovlig, så er dette
også en problemstilling som har vært diskutert i forbindelse med
retningslinjene for amnestiet. Det samme har vært tilfelle for om det skulle
være gebyr på etterregistrering eller ikke. Konklusjonen ble at man lempet
noe på ervervskravene for hagle og rifle, men at behovskravene for pistol og
revolvere gjelder. Gebyr på registrering ble ikke fjernet. Begrunnelsene for
dette var blant annet at det ikke skulle lønne se å ha sittet med ulovlige
våpen. Sett med myndighetenes øyne er amnestiet fortsatt å betrakte som et
godt tilbud for dem som vil ordne opp i det som kan bli et alvorlig
fremtidig problem. Om retningslinjer og informasjon om amnesteit har fungert
godt nok vil vi først ta stilling til når amnestiperioden er over.

Mvh Wemunn Aabø
Erik Prestmo
2004-04-14 20:43:04 UTC
Post by J. Rutlin
Post by WEMUNN AABØ
hatt et rent etterregistreringsamnesti.
SNIP
Post by J. Rutlin
[...]
Ikke bare har vi ønsket oss et etteregistreringsamnesti, vi har ønsket oss
et VELLYKKET amnesti, og det ser ut til å være den eneste sjansen for at et
amnesti overhodet skall lykkes å komme våpeneierne i møte, og innrømme at
man har "dredet paa draget".

Og det ser ikke til at det går inn:

VI har forsøkt å dokumentere så godt det går an, uten å gå til direkte
angiveri av skytterkamerater, at det finnes tusenvis av våpeneiere som har
BEHOV for et etteregistreringsamnesti, fordi de IKKE sitter på ulovlige
våpen. TVERT I MOT!

De sitter på lovlige våpen, som pga en liten miss, eller en teknisk blunder,
eller manglende opplysning fra politiet feks, ikke er blitt fanget opp av
systemet.

Det er et i aller høyeste grad rimelig krav at disse nå FÅR et amnesti, et
virkelig amnesti, og kan forsette med det de alltid har drevet med, i
overensstemmelse med alle andre lover, gratis og ubyråkratisk.

La folk som innehar eldre jaktrifler, og skytterlagsrifler få dem
registrert, raskt og ubyråkratisk, og uten å måtte gå noen kanossagang på
politikammeret med lang pakke. Det holder å få et notat med data og
omstendigheter!

Dessuten: enten lyver Wemunn her, eller også lyver han som steller med disse
sakene i Trondhjem, og enda verre, Lensmannen her på stedet (og Lensmannen,
det er nå liksom søskenbarnet til han Gud sjøl det!).

Ingen av disse andre har fått med seg og gitt uttrykk for at det er mulighet
til, engang, å registrere kulevåpen, kun hagler.

VI ETTERLYSER KLARE REGLER, HOGGET I STEIN, LEST OPP AV DØRUM; SLIK AT INGEN
KAN MISFORSTÅ! Hvorfor i all verden er ikke ministeren på banen i et
spørsmål som potensielt omfatter en halv million av borgerne?

Behovskrav for pistol og revolver er greit, men er det åpnet for mulighet
overhodet til å etteregistrere en gammal krigs-Colt, som ble gjemt unna både
i 1940 og 1945?

Jeg tror jeg vet av noen som har slike....

Behov lar seg som kjent ordne, det er fullt mulig for enhver borger i dette
landet å melde seg inn i pistolklubb tilsluttet Norges skytterforbund, der
er dørene åpne for alle og porten er høy! Beslag er neppe et reelt
alternativ for folk som setter sin bestefar høyere enn en eller annen
tilfeldig justisminister........

Gebyr på etteregistrering er smålig, hele tankegangen rundt dette amnestiet
er smålig, fordi det ligger implisitt en påstand om at alle andre enn noen
fattige sjeler i PoD har gjort noe galt.

Historien sier imidlertid at bildet ikke er så klart. Det er mange, på alle
sider av bordet, som har gjort litt galt, i forhold til DAGENS regelverk,
eventuell skyld for dette kan vise seg umulig å fordele i dag. For det
kommer til å vise seg at det ikke er helt klart hvordan reglene VAR og ble
fortolket, alle steder i det lange landet vårt.

Og faktum er og forblir dessverre: det lønner seg å sitte stille og ikke
gjøre noen ting, og sørge for at man oppdrar etterslekten riktig, slik at
man har skikkelige arvinger å fordele godene til, ved livets ende....

Alle veit jo at det lønner seg som F! å sitte med ulovlige våpen, i forhold
til oss som bare har lovlige:

Man slipper krav om dyrt stålskap.
Har man svært mange, slipper man krav om alarm.
Man kan selge til hvem man vil, når man vil.
Man kjøper når man vil og så mange man vil.
Man kjøper hvilken interessant våpentype man har lyst på, når man har lyst.
Man slipper automatisk rett til at politiet skal tvinge seg inn i huset og
lete etter "våpen".
Vi som er lovlydige våpeneiere og ivrige sportskyttere må være noe inn i
helsike dumme!

Dette skjønner vi.

Den eneste trøsten må være at det ser ut til at de er enda dummere oppe i
direktoratet.
For de skjønner det ikke.

Morten Vinje
2004-04-12 22:45:13 UTC
[WEMUNN AABØ]
Post by WEMUNN AABØ
Først vil jeg si at det er gledelig at gruppen synes å være enige om at det
er i lovlydige våpeneiers interesse å få ulovlige uregistrerte våpen inn i
lovlige former.
Siden du uttrykker det slik du gjør nå, har jeg
følgende spørsmål:

Hadde du forventet noe annet? Og isåfall; hvorfor?

Morten
Kast en stein mot vold!
Erik Prestmo
2004-04-13 22:17:49 UTC
Post by Morten Vinje
[WEMUNN AABØ]
Post by WEMUNN AABØ
[...]
Well Morten, det er jo faktisk blitt slik i løpet av noen år, at enkelte
tillater seg hva som helst av påstander om meningsmotstandere i dette forum,
feks om meg, og slenger om seg med påstander om min holdning feks, uten
dekning i fakta.

Det har lykkes å male meg som en som skulle være interessert i at våpeneiere
ikke skulle følge loven.

Folk som opptrer her har gang på gang postet slike meldinger..... folk som
ellers skulle vite bedre.

JEG mener at folk skal behandles likt og rettferdig jeg, over hele landet,
og uten hensyn til hvem de kjenner i direktorat og på våpenkontor feks.

Og at folk landet over likt skal kunne benytte de rettigheter våpenloven
gir, uten å bli trakassert av de som mottar søknadene våre.

Det er et faktum at Wemunn selv i en periode opptrådte som talsmann for SWS
Norge innad i det politiske / byråkratiske systemet......

Det er et annet faktum at Våpenhistorisk i årtier har vært stapp fullt av
politifolk, som nøt godt av tidligere tiders liberale håndtering av
våpensamlere, til feks å skaffe seg fullt funksjonsdyktige maskinpistoler.

Når da Våpenhistorisk operer med "hemmelig" medlemsskap, krav og å kjenne to
andre våpensamlere og å ha to faddere som "går god" for en, før en kan bli
medlem og nyte godt av liberale våpenrettigheter, ja da har en lagt korta
vel til rette for en 100% urettferdig håndtering av dette feltet.

Og det er ikke tillitsvekkende at politifolk slik skaffer seg utvidete
rettigheter i forhold til andre mennesker i dette landet.

Et annet faktum er at Praktisk forbundet har skaffet seg utvidete
rettigheter i forhold til folk flest: de gies anledning til å skaffe seg og
trene med halvautomatiske karabiner og rifler, i scenarios som til
forveksling ligner det som skjedde i Stavanger nylig....
De har nettopp skaffet seg rettigheter til å drive med det samme, med
pumpehagler og autohagler.

Ogås der i gården er det "hemmelig medlemsskap" og krav om å bli anbefalt og
godkjent av faddere før man taes opp som medlem.

Wannabe H-J spør du meg....

Idrettsnorge er normalt organisert etter åpne og demokratiske prinsipper.

Det burde være en selvfølge at våpennorge er det også.....

WEMUNN AABØ
2004-04-14 17:09:35 UTC
Post by Erik Prestmo
Det er et faktum at Wemunn selv i en periode opptrådte som talsmann for SWS
Norge innad i det politiske / byråkratiske systemet......
Jeg kan ikke forstå hvor du har dette fra. Jeg har aldri hatt ett eneste
verv innenfor SWS. Jeg var kun medlem av forbundet et par års tid, men det
eneste jeg gjorde var å skyte ett lokalstevne. Det er hele aktiviteten min
innenof forbundet. Forøvrig var dette på et tidspunkt hvor jeg ikke jobbet i
Politidirektoratet eller i det offentlige forøvrig.

Men det er for så vidt ikke noe nytt at dersom man forsøker å komme med
informasjon på disse nyhetsgruppene, så dør den saklige diskusjonen fort ut
og man begynner å kritisere enkeltpersoner. Enten det er noen av mine
kolleger eller meg. Slik er lite fruktbart. Så derfor blir dette mitt siste
innlegg her.

Mvh Wemunn Aabø
Jostein Hassel
2004-04-14 19:10:52 UTC
Pokker, nå trykte jeg på feil knapp igjen

Sannelig bra jeg ikke er president i USA...
prøver igjen.
2004-04-14 20:13:25 UTC
Post by Erik Prestmo
[...]
.................... men det ble det ikke:

datostempel denne melding: 14:04:04 19:09

datostempel neste melding: 14:04:04: 19:33

Nå skal jeg la være med personangrep og å gjøre meg "morsom" på andres
bekostning....

Men ettersom klokka var over sju, og vi formoder at du følger vanlige
arbeidstimer, så var du privatperson når du svarte:

Altså, du må, som alle andre i dette landet tåle litt, det "goes with the
territory".

Jeg har ikke kommet med noe personangrep, Wemunn, men forskjellen på meg og
mange andre, er at jeg ikke er redd "embedet", simpelthen fordi jeg regner
meg ikke å ha noen grunn til å være redd.....

Og, du kan trøste deg i tunge stunder med at deg JEG skriver er bare blåbær
i forhold til hva andre tenker og ikke mist sier, i lukket lag....

Men altså opplysningene om deg og SWS har jeg direkte fra styremedlem innen
SWS på den tiden det gjaldt, da SWS inngikk avtale med PoD på "bakrommet" og
fikk godkjenning som forbund. Jeg noterte meg da at man var glad inne SWS
for å ha så god, og direkte kontakt - på bekostning av andre, som man så.

Jeg noterte meg det, og syntes samtidig det var litt .... skal vi si
skittent, litt smak av politikertricks, jeg ønsker meg heller, som jeg har
gitt uttrykk for mange, mange ganger, reine linjer, data på bordet og samme
regelfortolkning for alle. Samt at det skal være åpen adgang over alt for
alle borgere med vandelen i orden, lukkede, bevæpnede selskaber er ingen
tjent med!

At du i ettertid føler behov for å distansere deg fra dette er forsåvidt
greit, og interessant......

Det er da heller ikke noe stort poeng fra min side, kun en understreking på
at miljøet i Norge er meget lite, og at det ofte er vanskelig å holde den
nødvendige profesjonelle distanse.....

Og: skal vi ha noe håp (for det har vi, enda!) om at det såkalte
våpenamnestiet skal bli noe i nærheten av en suksess, så må både du og
resten i direktoratet svelge betydelig større kameler.

Husk bare å svelge dem med-hårs!

Morten Vinje
2004-04-15 07:53:12 UTC
[WEMUNN AABØ]
Post by WEMUNN AABØ
Men det er for så vidt ikke noe nytt at dersom man forsøker å komme med
informasjon på disse nyhetsgruppene, så dør den saklige diskusjonen fort ut
og man begynner å kritisere enkeltpersoner.
Denne oppfatningen stemmer meget godt med min
egen, og i den sammenhengen er det viktig å minne
seg selv på at dette og liknende media egenskaper
er veldig forskjellige fra kommunikasjonen de
aller fleste har i sin hverdag. Dette er 100%
skriftlig, spontant og på mange måter
ugjenkallelig. Utsagn man ellers kanskje ville ha
stoppet på tungen i direkte dialog med andre
mennesker, havner fort i skreven form her - og før
man vet ordet av det, er Send-knappen trykket og
raketten avgårde.

Dette setter helt andre krav til senderen enn hva
som er vanlig der mennesker fysisk møtes.
Kroppsråk, ansiktsuttrykk og denslags er
hjelpemidler vi vanligvis ikke ofrer en tanke - og
kommer man til skriftlige fora er deres fravær
skrikende klare. Da kommer ansvaret man har som
sender inn, og ikke nok med det: Det er nesten
umulig å ikke bli misforstått når det skrevne ord
er alt man har. Dette må også _leseren_ ta høyde
og tilogmed litt ansvar for. Litt takhøyde _må_
derfor være på plass i slike fora, ellers dør de
ut.

Og dermed er jeg på siste komponent -
selvdisiplin: I enkelte fora er det mulig OG
akseptert å være anonym. I enkelte håndterer ikke
slike situasjoner, og bruker dem for alt det er
verdt til å være bajas - bare for å være bajas.
For slike individer har inforamsjon ingen verdi -
kun å markere revir med allskens tåpeligheter
betyr noe for disse individene. Sluttstykke.com er
et utmerket eksempel på hvor ekstremt galt det kan
gå om ikke brukerne tildeles ansvar for sine
ytringer. Skremmende mange later ikke til å være
klar over at ytringsfrihet også betinger et
temmelig tungt ansvar. Dette ansvaret vil mange
taskete individer fraskrive seg selv ved første
anledning - og de gjør det virkelig. Betinger man
derimot at fullt navn er en betingelse for å bruke
mediumet, skal jeg love alle at drastiske
endringer i innhold og kvalitet blir det
umiddelbare resultatet.

På sluttstykke.com finnes noe få men veldig
markante tullinger som vitende eller uvitende
ødelegger for alle andre. Disse gjør at de seriøse
brukerne trekker seg en etter en - og bare subben
er tilbake. Jeg håper inderlig ikke at PODs
representanter leser sluttstykke.com som
representativt for den gjengse skytter og jeger.

Morten
Kast en stein mot vold!
Ken
2004-04-15 20:16:01 UTC
Post by Morten Vinje
[...]
Jeg er flau på vegne av enkelte brukere både her og på sluttstykke.com. En
skulle tro utifra enkelte innlegg at noen få snakker for alle, og disse
personene driter seg så loddrett ut.
Erik Prestmo
2004-04-16 18:44:56 UTC
Post by Ken
Post by Morten Vinje
[...]
DET Wemunn, var er personangrep.

Og det var en hevnaksjon for tusen tapte diskusjoner tidligere, både her og
på Sluttstykke formoder jeg (deltar ikke på Sluttstykke.....)

Joda KEN det er mange som er flaue! Men så var det dette med å holde seg
til tråden da, eller finne tilbake til tråden....

Ken
2004-04-17 09:43:31 UTC
Post by Erik Prestmo
Post by Ken
Post by Morten Vinje
[...]
Kan du heller prate for deg selv istedenfor å anta hva andre mener eller
tror ? Hvis det er noen som taper diskusjoner så er det vel deg med dine
paranoide innlegg og fyllerør. Hvis POD trodde at alle som eide våpen hadde
samme meninger som deg hadde ingen av oss hatt våpen. Dine angrep på POD og
andre brukere i forumet her er direkte flaut og ikke mye representativt for
den vanlige skytter i Norge.Men heldigvis sjønner enkelte at selv om man
roper høyest så har man ikke nødvendigvis rett eller har andre med seg.
Jeg bare fulgte opp Morten sitt innlegg jeg.
Erik Prestmo
2004-04-12 12:06:06 UTC
Post by WEMUNN AABØ
[...]
Hmpf! påskeferie er for pingler!

Well, dette er en diskusjonsgruppe da Wemunn, poster du, betyr det at du vil
diskutere....

Men opplysninger om hensikten er greit det, mange av oss har undret i lang
tid på hva mon henskiten kunne være.
Post by WEMUNN AABØ
Først vil jeg si at det er gledelig at gruppen synes å være enige om at det
er i lovlydige våpeneiers interesse å få ulovlige uregistrerte våpen inn i
lovlige former.
Vi akseptere jo våpenkort og registrering ellers også, så hvordan det kunne
oppstå tvil om det er ubegripelig.
Post by WEMUNN AABØ
[...]
Så langt ser det ut til å være et hav av avstand mellom forhåpningene til
medlemmene i justiskomiteen (hundretusenvis av våpen) og det som faktisk har
skjedd så langt.

Det er DERE som har skapt forhåpningene hos lovgiver, ved at det er dere som
har monopol på informasjonsflyten inn til komiteen.

Forbered dere på ubehagelige spørsmål, om hvorfor dette slo helt feil.....

En helt annen sak er at en overflatisk betraktning sannsynliggjør at at
politet ALDRI har planlagt med tanke på å få inn hundretusenvis av våpen:

Jeg har kontakt med mennesker som i mange år har vært beskjeftiget med
vedlikehold og underhold av forsvarets moblager. Et lastebil-lass rifler er
600 våpen.

Man mangler bevillinger til lastebiltransporten, dersom det kommer inn
"hundretusenvis av våpen"!

Om det kommer inn så mange våpen, sitter man med et alvorlig
sikkerhetsproblem: det eksisterer ikke sikre lager, og Tveita-gjengen ville
nok komme på besøk....
Post by WEMUNN AABØ
[...]
Dette samsvarer ikke med det inntrykket landets politimestre skaper, i
intervjuer med lokalpressen landet over. Tvert i mot der rasles det med
sabler, en tilbakeholder (bevisst??) informasjon om dette faktum, og en
truer med straff, både bøter og fenglsel etter 1 september 2004, og truer
med gebyrplikt ved etterregistrering av full lovlige hagler etter 1.
september samme år.

Det er på tide at politidirektoratet sette skapet på plass, for det er svært
mange i etaten landet over som ikke KJENNER regelverket godt nok!

Og for å lokke oss våpeeiere lite granne, vil jeg tipse om at man ikke bare
må se bort fra gebyrplikt, man må også tilby en ren etterregistrering, etter
som politifolk svever i den misforståelse at de har allmakt til å vurdere
andre mennsekers behov..... hva er så galt med behov for å EIE?
Post by WEMUNN AABØ
[...]
Her er det på sin plass at dere i direktoratet går i dere selv:

Har dere ikke "solgt" dette "amnestiet" til politikerne under falskt flagg?
Politikerne later til å tro at det ER et rent etterrgistreringsamnesti.

Våpeneierne, og jeg har tidligere vist at det kan dreie seg om mange tusen
som faktisk sitter med lovlig ervervede kulevåpen - som enda ikke er blitt
registrert av ulike årsaker.....
ØNSKER seg et rent etterregistreingsamnesti, og at dette kunne gjøres greit
og ubyråkratisk.

Ditt argument om ustabile og kriminelle er direkte tåpelig.

I dag vet dere ikke hvem av de ustabile og kriminelle som har våpen, og det
er lite trolig at nettopp disse ville forsøke å følge opp et
registreringstilbud.... kriminelle lever som kjent av å bryte loven, og
ville neppe tiltrekke seg uønsket oppmerksomhet som våpeneier, og slik
risikere lovpålagt husbesøk....

Dessuten OM så skjedde, og disse gruppene virkelig snek seg til å registrere
sine våpen, så ville dere jo plutselig vite hvor dere skulle lete!
Og med dagens teknologi (det kalles database og PC....) ville det være en
smal sak å kryssjekke lister over våpeneiere mot lister med lovbrytere av
diverse kategorier....

Jeg trodde ærlig talt at hensikten var å skaffe seg oversikt, ikke å sitte
på haugen og spille Konge på Haugen.

Så tvert i mot hva du og dere tror, det ville være BRA om en ustabil person
eller en person med kriminelt rulleblad fikk registrert våpen! (for da ville
dere ha en sjanse til å hanke det inn, vi andre er forhåndssjekket, og
representerer en langt mindre fare for land og folk enn en gjennomsnitts
bilist.... og både kriminelle og ustabile er jo allerede forhindret fra å
eie og oppbevare våpen, leses ikke Våpenloven av 1961 med senere endringer
oppe i direktoratet?)

Dette handler om markedskommunikasjon:

Dere ber folk om å gi slipp på en flik av sin private eiendomsrett, og gi
politiet kunnskaper de kan benytte til å frata individet sin private og
personlige eiendom.

Da må man finne på noe smartere enn å komme klampende på plattføtter og true
ellers lovlydige borgere med straff, for problemet ser ut til å være at
derer aldri kommer til å finne noen ting!

Si meg en ting til slutt: har dere noen statistikk som viser om
hjembesøksparagrafen overhodet har ført til noe som helst? Hvor mange
(bortsett fra meg) er sjekket? Hvor mange ulovlige våpen er funnet? Hvorfor
ønsker ikke etatens folk å BRUKE hjembesøksparagrafene?

ronny+ (Ronny A. Nilsen)
2004-04-13 16:55:18 UTC
Post by Erik Prestmo
Post by WEMUNN AABØ
Først vil jeg si at det er gledelig at gruppen synes å være enige om at det
er i lovlydige våpeneiers interesse å få ulovlige uregistrerte våpen inn i
lovlige former.
Nå er ikke dette en "gruppe" der man er enige eller kom frem til en
konklusjon. Det er kun snakk om enkeltpersoner som ytrer meninger og
synspunkter og de snakker ikke på vegne av andre eller representerer
noe miljø eller organisasjon.
Post by Erik Prestmo
Vi akseptere jo våpenkort og registrering ellers også, så hvordan det kunne
oppstå tvil om det er ubegripelig.
Det er nå slik at enkelte oppfatter kritikk som at man er mostandander
av det de står for, ikke som en hjelp til å gjøre det man er enig om
bedre ved å ta tak i de problemene som påpekes.

I en diskusjonsgruppe så blir det ofte til at man diskuterer uenigheter,
det er jo ikke noe poeng å snakke om det man er enig i. Så når ingen
skriver om det de synes er bra med amnestiet så bør ikke det komme som
en overraskelse på noen. Man må regne med leserne forstår mediet de
leser. Hvis man ikke forstår mediet så bør man nok avstå fra å gjøre seg
opp meninger og tolkninger basert på det.

For EP og de vanlige gjengangerne her er dette kjent, men er det nok
ikke alltid for nye lesere som ikke kjenner mediet.

Mvh.
Ronny
Erik Prestmo
2004-04-14 17:15:29 UTC
Åtadetmedro Ronny, Wemunn har da ni-lest denne gruppa i årevis, det er
jobben
hans!

Og - kan det se ut til - det er jobben hans å feilfremstille det vi snakker
om i denne gruppa - oppover i systemet?

Feks sa jeg her for mange år siden at jeg syntes det var greit at folk fikk
anledning til å eie og skyte med maskinpistol, rein konkurranseskyting i
kontrollerte former.

Det ble lagt ut som om jeg oppfordret folk til å bryte våpenloven.

Det er lov til, i et system med trykke og talefrihet, og med politisk
frihet, å uttrykke og arbeide for at man skal oppnå nye rettigheter.
Å foreslå at man skal arbeide for å slå tilbake forsøk på å frata
våpeneierne våpna, og heller arbeide for å utvide de retter som eksisterer,
er ikke å bryte verken våpenloven, eller andre kjente norske lover.

Tanken min var omtrent tvert i mot:

I dag leverer krefter bak Stavanger-angriperne maskinpistoler på gata i
Oslo.

Hvorfor skal forbrytere være de eneste som har slikt?

Og hvorfor ikke UTVIDE rettighetene vi har etter våpenloven?
Våpen i riktige hender, og som brukes i lovlige former - er ikke farlige.

Det som er farlig er når statens repressive sytem blir så sterkt og så
totalt at ellers lovlig virksomhet drives under jorden....

--

Post by ronny+ (Ronny A. Nilsen)
Ronny
Ronny Andre Nilsen
2004-08-09 19:29:40 UTC
Post by Erik Prestmo
Post by WEMUNN AABØ
[...]
Fristen for amnestiet nærmer seg nå slutten, og så på TV2 forrige uke
at det frem til nå er komet inn ca. 2 promille av det estimerte antall
uregistrerte og ulovlige våpen (5.000 av 250.000) i Norge. Så tiden for
å finne troverdige unnskyldninger for hvorfor amnestiet ikke virket
som planlagt nærmer seg vel. :-/

Men dette visste vi jo på forhånd. Bl.a. Erik Prestmo ga gode analyser
av dette på forhånd, og alle som ga det mere en en tanke forutse dette
bedrøvelige resultatet. Hvorfor har ikke politiet som skal ha dette
som fag gått ut og informert politikerne om konsekvense av å gjøre det
på denne måten?

Av de ulovlige våpenne som var kommet inn og som ble vist på TV var
det også luftgevær som ble vist frem, og mye av det andre så ut som
gamle skrap gevær fra forrige krig, så man kan jo også lure på hvor
reelt tallet 5.000 er, eller om mye av det egentlig ikke var våpen
lenger med bare ubrukelig skrap som ikke kunne skytes med. Men nå er
jo alt blitt til spiker, så det får vi vel ikke svar på. :-/

Ronny
ERIK PRESTMO
2004-08-11 23:54:08 UTC
Post by Ronny Andre Nilsen
Post by Erik Prestmo
Post by WEMUNN AABØ
[...]
Ikke bare gammelt skrap, Ronny, men gamle samlegjenstander verdt en reell
penge, og som i lovs form er VARIG UNNTATT registreringsplikt!

Jeg tenker på Remington 1867, som har prominert på ALLE bilder jeg hittil
har sett fra beslagsrommene.

Jeg kjenner folk som er villige til å betale en pen sum for slike, bl.a.
solgte jeg ett for 7500,- for noen år siden.....

Men politiet har ingen innstruks = unnlater gladelig å gjøre eierne
oppmerksomme på et slikt forhold.

Og vi så nettopp kassene med gamle klenodier bli tygget opp, uten hensyn til
innholdet!

Det politiet her gjør ligger på linje med å bryte seg inn hos folk og stjele
fra dem privateiendommen!

I tillegg kommer en god bit av krigshistorien vår, som godt kunne ha vært
samlet inn og overlatt heimefrontmuseet, som kjent finnes det flere av dem,
bl.a. et i Oslo og et i Erkebispegården i Trondheim.

Og så kommer selvsagt jegerhistorie - gamle fine hagler, de fagfolka (jeg er
nesten fristet til å skrive "fagfolka") som dreiv å kryssa av på listene før
det havna i kassene, så ikke ut til å ha den helt store interessen, enn si
peilingen.....

Når vi så til slutt runder av med det som måtte være av DFS-historie, så er
det trist, det er borte nå.

For øvrig er unødvendig ødeleggelse av gamle fine våpen det stikk motsatte
av miljøvern, når en tenker på forurensingen de ga da de ble laget, og det
det betyr å få dem erstattet....

Truls
2004-05-09 12:11:30 UTC
Våpenamnestiet er ment som en utstrakt hånd til de som verker inne med
ulovlige våpen, enten "arvegods"
fra krigens dager, eller annet man ønsker å kvitte seg med.
På den måten tjener det en hensikt, selv om det gjør vondt for en
våpeninteressert person å høre om alle klenodiene som blir til
spiker...klenodier som med all sannsynlighet aldri ville blitt brukt til noe
kriminelt.
.
TV-Trøndelag og Adresseavisen har i løpet av de siste to dager hatt
oppslag
I Sør-Trøndelag er det innlevert ca 332 våpen, og det er over 10% av
lands-totalen!!
(betyr dette at trønderne er mer lovlydige enn andre, eller betyr det at
det
er mer våpen i Trøndelag enn ellers i landet?)
Politiet ved Olav Sæther sier seg godt fornøyd med resultatet så langt.
En politiker fra Høire, sier seg lite fornøyd, hun hadde håpet å få inn
100
000 våpen.
Men trøster seg med at oppslutningen vanligvis øker mot utløpet av
tidsfristen.
Adresseavisen sier det finnes 400 000 til 500 000 uregistrerte, ulovlige
våpen der ute.
Med et slikt elendig resultat i forhold til forhåpningene er det nesten
rart
at politiet er fornøyd,
Adresseavisen sier det er levert inn 2500 våpen på landsbasis, totalt.
Det
blir omtrent 1/4 promille oppslutning det, det vil jeg si er dårlig
oppslutning i folkeavstemningen om vi overhodet TRENGER dette såkalte og
påståtte amnestiet!
Som vanlig truer politimanne med fengselsstraff for de som ikke hører
etter,
og demonstrerer dermed manglende respekt for vårt rettsystem, jeg holdt på
si som vanlig; som kjent er man i dette landet avhengig av å stille
mennesker for retten og dømme dem først, før man setter noen inn....
Ingen av journalistene som har sett på dette har hatt vett nok til å
spørre
om hvor mange våpen som egentlig stammer fra vanlige våpenbeslag, i
forbindelse med oppklaring av tyveri (det stjeles år om annet nå ca 200
våpen pr år) eller i forbindelse med annen kriminell virksomhet, eller i
forbindelse med husbråk......
Og ingen har sjekket tallene fra tidligere år (de er tilgjengelige) på
våpenbeslag i normalår og har trukket dette tallet fra Politiets nåværende
tall - det er tross alt grunn til å anta at etaten føler et visst behov
for
å dekke til fadesen dette er i ferd med å bli!
Her avslører politi, byråkrater og politikere at det totalt mangler evnen
til markedskommunikasjon.
Man forstår overhodet ikke våpeneiernes interesser, og man er i ferd med å
demonisere en full lovlig vare, og forsøker å stemple våpen som "farlige",
uten å se på bruksområde, behov og vanlig kultur utover bygdene i Norges
land.
Dette minner på mange måter om mellomkrigstidens populistiske behov for og
lettvinte løsninger på alkoholproblemet: I stedet for å innse at alkohol
er
en lovlig og full forsvarlig vare å selg til folk flest, og at problemer
kun
oppstår hos et mindretall, og at de positive virkningene tross alt utgjør
en
større tyngde enn de negative; måtte man på død og liv tre et ulykksalig
og
mislykket forbud ned over hodene på folk.
De negative virkningene av DEN politikken er velkjent, vi står ovenfor å
stifte bekjentskap med virkningene av en like fåfengt og like misforstått
politikk.
Frank Lervik er journalisten som har saken hos TV Trøndelag (saken kommer

nyhetene TV Norge i kveld) han kan nåes på 7292 4040 eller 72924040
FUT satt til no.samfunn.politikk.vaapen
--
ErikP
Erik Prestmo
2004-05-09 23:25:56 UTC
Post by Truls
[...]
Det ville vært mye mer logisk om man ventet med dette til det var avklart
med regler for påbudt etteregistrering av hagler kjøpt før 1/10 1990, det er
over 500 tusen av dem sies det, og Politiet har ikke lov til (mangler
hjemmel) å be om at de skal registreres med tilbakevirkende kraft.

"Tilbakevirkende kraft" svært mange, både politikere og jurister blir litt
urolige når dette tema bringes på bane.....

Det ville også ha vært mere logisk at man skaffet seg en skikkelig oversikt,
og innrømmet at det finnes tusener og atter tusener av lovlig kjøpte, men
ikke registrerte etter dagens regelverk av jaktrifler og konkurranserifler,
faktisk de aller, aller fleste kjøpt i perioden 1945 - 64.

Med dagens "våpoenamnesti" har ingen av disse eiergruppene noe annet reelt
alternativ enn å la våpna ligge der de altid har ligget.

Dårlig håndverk fra politidirektoratets side...

ET REINT ETTERGISTRERINGSAMNESTI VIL TVINGE SEG FRAM, ENTEN POLITIKERNE OG
POLITIET VIL ELLER IKKE.

Som det nå er har politiet selv sørget for å fordoble omkostningene til
dette amnestitøvet: først får vi en kampanje, med reklameutgifter og
plakater, og tilhørende logistikk på noen få tusen våpen.

Så blir man nødvendigvis nødt til å gjenta hele greia, for først nå arbeider
man med lovgrunnlaget for etteregistrering av haglene!

Til sist kan vi risikere ENDA en kampanje, når man ser at de første to har
slått feil, fordi man ikke har vært i stand til o kommunisere med de det
gjelder på en skikkelig måte. Når skal det feks gå opp for både politikere
og politi at vi som har våpen faktisk EIER dem, og forventer oss en
kompensasjon, både økonomisk og for eventuell følelsesmessig binding?

Sløvt pengesløseri, spør du meg.

Og... "utstrakt hånd".... det høres litt merkelig ut med den utstrakte
hånden, når man i neste åndedrett truer med beslag og fengselstraff, synes
du ikke det?

Forrige gang samme "kommunikasjonsmetode" ble forsøkt benyttet i dette
landet var i perioden 1940 -45, og de som sto for det, levde ikke stort
lenger enn til -45............