Knivinteresserte
ERIK PRESTMO
2005-02-14 00:10:21 UTC
Mange er interessert i kniv, brukere, jegere, samlere og knivmakere.

Interessen for knivmakeri har eksplodert de siste 10 - 20 årene.

Her er et diskusjonsforum for knivinteresserte:

http://norskekniver.proboards45.com/

Alt som har med kniv å gjøre kan diskuteres fritt, samlere kan spørre om
gamle kniver, materialer kan etterspørres, kort sagt et møtested for felles
intreresse.

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm
Jan Johansen
2005-02-19 05:43:42 UTC
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Apropos kniver, så ble jeg frastjålet en lommekniv i 1998 av oslopolitiet.
De begrunnet det da med at det var forbudt å bære kniv offentlig. Det var en
skikkelig bra kniv som jeg savner ennå.Nå har jeg kjøpt meg noen billige
greier på Biltema, men det er ikke det samme..Hvor skal jeg henvende meg for
å få tilbake kniven ? HITTEGODSKONTORET ? Jeg bærer ikke nag til noen
tjenestemenn ved Oslo politikammer, de gjorde bare jobben sin, men hjemmelen
til å stjele borgeres eiendom er tvilsom. På det grunnlaget er jeg nokså
"pisst off" av oslopolitiet sånn generelt. Jeg mener, betjenter som i
realiteten er mer kriminelt belastet enn de personene de skal pågripe, har
null repsekt hos meg. La oss håpe at etaten klarer rydde opp selv. En
situasjon der sivile skyter mot eget politi er noe man ikke ønsker, men det
kan lett oppstå. Da har man en borgerkrig å hanskes med, og det klarer man
ikke her i landet uten hjelp fra USA.
ERIK PRESTMO
2005-02-19 17:56:20 UTC
Knivforbud på offentlig sted har eksistert siden 1990, skjerpet i 1992 med
strafferamme fengsel i flere måneder.

Det kalles for Pre-aktiv strafferett, og er beregnet på å ta horna av de
verste potensielle bråkmakerne, feks folk som på ulike måter fremsetter
trusler mot offentlig tjenestemann.......

Kniv eller annen farlig redskap beslaglagt etter forbud mot farlig redskap
er statens eiendom, og vil aldri bli tilbakelevert, jfr kniver beslaglagt på
flyplasser.

Hva i all verden hadde du begått av dumskap for å påkalle deg såpass
oppmerksomhet at LOMMEKNIVEN din ble belaglagt?

Og: hva for slags merke og type var det?

Knivforbudet er på mange måter tvilsomt, men ikke for folk som medbringer
kniv på steder der det konsumeres alkohol. det har alltid eksistert ulike
former for våpenforbud i vårt land, jfr våpenforbud på Alltinget, Våpenhus i
inngangen av alle kirker, som opprinnelig var det rommet der mannfolka la
fra seg kniver og sverd før de gikk til gudstjeneste - selvsagt!

Folk med våpenkort = sjekket og forhåndsgodkjent av politiet til å håndtere
særs farlig redskap, burde ha full anledning til å bære kniv, unntatt på
spesielle lokasjoner, da tenker jeg på vanningshullet til supporterklubben
til Vålerenga (en gjeng banditter som ikke har respekt for landets beste
fotballag....) alle baner der Vålerenga OG Lillestrøm spiller fotball, og
lignende.....

Det er en selvfølge at jegere og fiskere skal gå med kniv
24/7/365,25........

Jan Johansen
2005-02-19 18:55:37 UTC
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Politibetjentene var vel i litt "godt humør", og det var vel jeg også. I
ettertid ser jeg at hjemmelen var tvilsom, jeg kunne sikkert forfulgt denne
saken som et prinsipp til høyesterett, men av og til må man tåle litt
urettt. Verden er ikke alltid rettferdig, og det er ikke den norske staten
heller.
ERIK PRESTMO
2005-02-19 22:50:00 UTC
Post by Jan Johansen
Post by ERIK PRESTMO

[...]
Uhummmm

Det siste der kvalifiserer muligens til tittelen Understatement of The Year!

Hos oss har vi hatt ett kraftig knivbeslag, overlagt, og noen småsnask, dvs
i forbindelse med bråk, husbråk osv.

Men det overlagte foregikk slik:

En kar her er litt oppfarende av og til, og står en Kongstabel der da, så
blir det lett munnhuggeri.

Han hadde vært borti en eller flere av dem i annen anledning, og dro opp på
kammerset og kjeftet dem huden full, for dårlig arbeid og overnidkjærhet med
småting, mens Store og VIKTIGE ting bare får skure og gå[Tm]

(nei det var slett ikke meg, selv om enkelte her, som ikke kjenner meg fra
ennet enn nettet, lett kan forledes av nettets asynkrone presentasjon av
levende personer, til å tro nettopp det....)

Nå er det slik at en av betjentene er av akkurat samme typen som vår kar,
forskjellen er at HAN har uniform....

Så noen uker etter kjeftbruken foran skranken på kammerset, sitter han
parkert foran Narvesen en fin sommermorgen.

Hit kommer vår kjeftbruker anstigende, på vei opp fra Laks-elva, ei hel natt
med fiskeutstyr, bål, og sikkert noe godt til, men ikke i overstadige
mengder, selv etter sørlendings-mål.....

Vår mann er kaffetørst, og har tenkt å ta en kopp med noen kompiser (SMS er
praktisk for fiskere også!) før han skal heim og sove, det er jo en ny
laksekveld ganske snart.....

Betjenten (der Uniforms-besitzer!) ser straks at vår kar har kniv i beltet.

En fin og dyr fiskekniv til og med, det er uvanlig heromkring, det går stort
sett i Morakniv til 60 kroner med rødt treskaft og plastslire.

Og på offentlig plass.

På vei inn på et serveringsted.

Iført fiskeklær og nedbrettede vadere.

Antakelig lukter han godt også etter all fiskingen.....

So, der Beamter hører for sitt indre øre musikken fra Derrick, schpringer ut
av der polizeibil og sprintzen ueber der gate.

Inn døra og pågriper den potensielle voldsmannen, idet han bestiller en kopp
kaffe.

Sleper ham ut, forholder ham alvoret i situasjonen, krever kniven
overlevert. Bekrefter at kniven er beslaglagt til fordel for statskassen og
at lovbryteren vil bli bøtelagt for det Gewaldige Lovbruddet.

Den potensielle voldsmanne kommenterer i ettertid:

"Det er den dyreste kaffekoppen jeg har tatt. Den kosta meg en kniv til 600,
og ei bot på sikkert flere tusen, pluss ikke glem 15 kroner for kaffen, det
er billig så tidlig på morran!".

Det er ikke så rart om man mister respekten for både landets lover og
landets polititjenestemenn......

Det er noe som heter tid og sted.

Hadde den hevngjerrige i stedet boxa inn misdederen når han dreiv og kjefta
ut seriøse tjenestemenn på jobb, så hadde nok det blitt møtt med mere
forståelse, enn slike reine hevntanker.

Heldigvis har vi mer enn en tjenestemann på stedet......

Størker Moe
2005-02-20 18:58:41 UTC
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Hmmm.

Straffeloven § 352a:
"Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den
som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller
et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser.
Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller
annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid,
friluftsliv eller annet aktverdig formål."

Såvidt jeg kan forstå, skulle misdederen kunne påberope seg "i
forbindelse med friluftsliv", noe som faktisk gjør bæring av kniv
lovlig. Bevisbyrden burde ikke være særlig vanskelig hvis antrekket var
fiskeklær med vadere og han hadde SMS-avtale med andre fiskere. Skulle
jeg tru...
--
Størker Moe

Email Storker(DOT)Moe(AT)c2i(DOT)net
WWW http://home.c2i.net/storker_moe/

A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?
A: Top-posting.
Jan Johansen
2005-02-25 20:29:59 UTC
Post by Størker Moe
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Finklærmne var der, men jeg var ny i byen dengang, og at det skulle være
problemer forbundet med en lommekniv var helt fjernt for meg da. Det var et
kultursjokk, rett og slett.

Senere har jeg opplevd andre kultursjokk, som da jeg blir jaget nedover
skippeprgata av en utenlandsk hore.Der er ikke noe å le av, hun var
skikkelig "speisa". Helt "stein" for å si det rett ut. Halliken hennes
sitter vel tryg tog varmt et sted og teller penger, men ikke så mye lenger.
Nå tar vi norske gutter ladegrep på børsene våre og rydder opp i vår egen
bakgård.

Jeg vil anbefale Odd Einar Dørum å åpne opp noe datoer i året for private
opprenskninsgaksjoner"
"Hallikene kan løpe.men de kan ikke gjemme seg. Se på NG hvorda man
nedkjemper horesjefer i Norge. Hallikene kan løpe vekk, men de kan ikke
gjemme seg....Frosken er på sporet........

Jan Johansen
2005-02-24 08:25:41 UTC
Post by Jan Johansen
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Nå. har jeg kjøpt meg ny lommekniv. Jeg har den som regel med meg, selv nede
i sentrum. Det beste knivkjøpet i Norge idag må være nr 30-7128 på Clas
Ohlson. Den koster 80 kroner , men tilsvarende kniv må man betale flere
hundre kroner for andre steder. Det er forholdsvis myk i stålet, noe som
gjør det lett å sette opp en skikkelig egg på den, for det må gjøres. Ta en
liten metallfil og lag en skikkelig profil på eggen, og gå over med et bryne
etterpå. Kjempekniv for pengene ! OG sylskarp ! Bedre enn den jeg ble
frasjtålet i '98- Ædda-bædda-dumminger HE-HE