Hysteriske (hytte) naboer.
Frank Grandalen
2005-07-28 21:08:10 UTC
Jakta nærmer seg, og det er tid for testing av jaktammunisjonen som skal
benyttes. Jeg lader patroner sjøl og er av og til avhengig av å måle
hastigheten på kulene. Til det benyttes en kronograf som kula skytes
igjennom. Dette har jeg pleid å utføre "bak fjøset" mot en sikker
bakgrunn.(møkkjelleren) Kun en tre - fire skudd en skjelden gang iblandt.
( bor temmelig landlig til, ca 500 meter til nærmeste fastboende nabo og kun
5 hus innefor en radius på tre km.
I dag (ca kl 17.00) mens jeg testet ammunisjon, hadde noen hyttenaboer
ringt til politiet og undret om det var blitt krig ?
Jeg var bare såvidt kommet innenfor døra da politiet ringte meg og ba meg
slutte med skytingen !

Da må jeg spørre forumet ( jeg ser at aktiviteten her er heller laber, -
men) :
Er det virkelig ikke tillat å teste ammunisjon til eget bruk på sin egen
eiendom? Gjorde politiet det riktige når de ba meg slutte med skytingen ?
Skal noen byfolk (oslofolk) i en hytte en km unna bestemme hva jeg skal
gjøre på min egen eiendom?
Sverre Meisingseth
2005-07-28 21:54:50 UTC
Post by Frank Grandalen
Er det virkelig ikke tillat å teste ammunisjon til eget bruk på sin egen
eiendom?
Skulle tro at det ikke er noe i veien for det - hvis sikkerheten er
ivaretatt.
KEN
2005-07-28 22:12:45 UTC
ikke hvis det er til ulempe for naboer (naboloven) eller fare for sikkerhet
ERIK PRESTMO
2005-07-28 23:23:34 UTC
Post by Frank Grandalen
[...]
Om du er Bonde, dvs eier av både innmark og utmark, så sier et gammelt ord
at der har selv Kongen tapt sin rett!

Norge er tuftet på frie, selveiende bønders rettigheter.

Noen hyttenaboer fra byen burde være alvorlig bekymret, dersom de legger seg
ut med en av bøndera!

Bor du deriomot landlig til og i "stuggu", må du skaffe deg tillatelse fra
nærmeste bonde til å drive tilfeldig treningsskyting på jorda hans, enten i
skogen eller på jordet mot sikker bakgrunn. Da har ingen noe de skulle ha
sagt.

500 meter til hyttene forekommer meg litt lite, med tanke på skytset du
bruker, men bakgrunn har alt å si.

Sverre har forresten god greie på hva han snakker om her....

Det finnes urbane tjenestemenn i alle etater, folk som har like lite peiling
som naboene dine. Hos oss er det vanlig at hyttefolk hilser MEGET vennlig på
den av det lokale storviltlaget som har posten rett ovaofr hytta, legger en
seg ut med jaktlaget er man ferdig i bygda....

--

ErikP

Orkla Pistolklubb forum:
HTTP://orklapk.proboards43.com/
Orkla PK Hjemmesider:
HTTP://orklapk.tripod.com/
Norske Kniver:
HTTP://norskekniver.proboards45.com/
Steinar Grønnås
2005-07-30 10:07:45 UTC
"> Frank Grandalen <fran-***@online.no> skrev i news:***@telenor.com
Post by Frank Grandalen
bakgrunn.(møkkjelleren) Kun en tre - fire skudd en skjelden gang iblandt.
( bor temmelig landlig til, ca 500 meter til nærmeste fastboende nabo og
kun 5 hus innefor en radius på tre km.
Iht tidligere våpenlov og tolking av lovverket skal du være 50m utenfor
tettbebygd strøk før du får lov å skyte. (Har ikke finlest nyeste endringer
i våpenloven)
Tenk på alle elgjegerne som snart er ute både her og der og skyter rundt
husveggene!
Jeg vil tro at en innskyting er tryggere og under bedre kontroll ang
bakgrunn, enn under selve fellingen.
Jeg skyter ihvertfall med altmulig på hytta, men så er jo nermeste nabo km
unna.
Ta deg en rusletur bort til nabon og forklar han litt om gleden og
nødvendigheten ved skytingen din, gi han gjerne en mulighet til å prøve
børsa, kanskje du får deg en venn for livet.

SteinarG
KEN
2005-08-01 01:21:48 UTC
Post by Steinar Grønnås
Iht tidligere våpenlov og tolking av lovverket skal du være 50m utenfor
tettbebygd strøk før du får lov å skyte.
Det skulle jeg like å se. Står ingenting om dette i våpenloven. Det er
naboloven som regulerer skyting på egen eiendom, og det står kun at det ikke
skal foretas noe som er til ulempe for naboeiendommen. Ulempe er ikke
definert. Så med mindre du kan dra frem noen referanser sier jeg at du
kommer med sprøyt, tull og vas.
Martin
2005-08-01 17:03:08 UTC
Bruk av våpen på egen eiendom kan være begrenset ved lokale politivedtekter.

Her i Arendal gjelder f.eks. følgende vedtekter:

På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt: 1. å
skyte med gevær eller annet skytevåpen eller med bue, sprettert e.l.,
2. å brenne av krutt, fyrverkeri eller eksplosive stoffer uten
politiets tillatelse,
3. å kaste eller slippe stein, snøball eller annet som kan være til
skade eller ulempe for dem som ferdes der.

Det er forbudt å bære ladd skytevåpen på offentlig sted.
ERIK PRESTMO
2005-08-01 22:20:22 UTC
Hmmm både du og KEN er "bygutter"!

Det finnes politivedtekter her ute i bushen også, men når du kommer ut i
utmarka til bonden, gjelder ikke de lenger!

Det er selvsagt samme straffelov som gjelder, det er ikke det. Men det er
IKKE straffbart å skyte med lovlig våpen i Norge!

Så rett utenfor bondens åker (pløyd land AKA innmark), starter utmarka. Den
består av skog eller beiteland som ikke pløyes eller stelles tilsvarende.

I utmarka gjør faktisk bonden som han vil, så lenge han ikke begår en
straffbar, kriminell handling.

Ettersom svært mange hytteeiere ikke eier jorda hytta står på, men bygsler
(dvs leier jorda), ville jeg være svært forsiktig med å komme drassende med
nabolov, støymålinger og annen uskikk fra byen!

Utmarka er faktisk ikke et offentlig sted, i politivedtektenes forstand. Det
er noen andres EIENDOM.
Selv om allmenretten sikrer at folk har rett til å gå i skogen (og den
allmenretten har da vel Treschcow og de andre godeierne nesten lykkes i å
oppheve sør for Dovre????), betyr det ikke at ANDRE enn grunneieren kan
gjøre som de vil. Så både KEN og DU må spørre skogeieren om å skyte i skogen
hans(skyte - ikke jakte, det reguleres av andre regler og forskrifter).

Har du imidlertid grunneieres tillatelse, og skyter mot sikker bakrgrunn, og
opptrer på sikker måte, har ingen noe de skulle ha sagt. Da skyter du så mye
du vil, og så ofte du vil. Om noen hyttenaboer vil gjøre noe med det, står
de foran en meget kostbar runde i retten - som de garantert vil tape.

Ønsker du derimot å arrangere et offentlig arrangement, som feks et åpent
skytestevne, må man ha både grunneiers tillatelse, samt politiets
tillatelse, og man vil da som regel kreve inspeksjon av bane og
skyteretninger av en tjenestemann på forhånd og at man dokumenterer
sikkerheten på forhånd hos politiet. (been there - done that mange, mange
ganger).

Disse rettighetene som ligger hos selveiende bønder ligger der fra gammelt
av og er like rotfestet i norsk rettspraksis som odelsretten....

KEN
Pablo
2005-08-06 14:08:12 UTC
Det er jo alltid fornuftig å informere naboer om skyting på forhånd, ikke
fordi støyen er så sjenerende, men fordi folk flest reagerer hvis de
plutselig hører skuddløsning i nabolaget. Det er jo ikke akkurat det ville
vesten lenger, slik som det var på 70-tallet, da kunne man gå ut på
terrassen og skyte en måke til middag, og ingen reagerte på skytingen, bare
på at det var ekkelt å spise måke til middag.

Noe jeg har tenkt på, er å lage en "skytetunnel" av betongrør, 100m lang, og
dekket av jord/gress. Lydløst og 100% sikkert for omverdenen, vindstille,
og fylt med allslags dingser for å måle hastighet og treffpunkt.

Problemet er at jeg trenger et småbruk for å realisere drømmen, og det har
jeg ikke ennå.
gjøre på min egen eiendom?
ERIK PRESTMO
2005-08-06 21:02:32 UTC
Post by Pablo
[...]
Kjøp deg et småbruk, driveplikten er jo opphevet også nå.

Helst svært avsidesliggende....

Og med noen få mål skog, feks et par - tre fotballbaner, det var en vanlig
skogteig for et småbruk det, man måtte jo ha skog til ved i gamle dager....

Eier du skog, utenfor tettsted, trenger du ikke noe betongrør.

Da har hverken naboer, eller lensmann noe de skulle ha sagt, du skyter så
mye du vil i egen skog, og det er jo absolutt etisk forsvarlig å trene mest
mulig på skyting i alle former før du går på jakt.....

Håper ikke prisen på nedøagte og fraflyttede småbruk gikk gjennom taket nå!

Pablo
2005-08-13 18:15:23 UTC
Post by Pablo
[...]
Ikke vær redd for det akkurat. 12 sept kommer Jenser'n til makten, og det
vil bli renteøkning og total kollaps i både bolig- og aksjemarkedet. Det
blir jappetiden yea-yea om igjen. Jeg er en skikkelig kynisk fyr som håper
på en ditch i eiendomsmarkedet akkurat nå, så jeg stemmer på Jens.Men mest
fordi jeg ikke ønsker at utspekulerte djevler som Dagfinn Høybråten og Carl
I. Hagen skal få leke Gud med de norske velferdsordningene. Er det en mann
som må fjernes fra maktposisjoner, så er det Dagfinn Høybråten. Han må og
skal bort- beste måten er å stemme AP.