Årets prisliste har kommet!
ERIK PRESTMO
2005-02-17 23:15:20 UTC
Til de som trodde at prisene på "alternative hagl" ville gå ned:

"stål"-hagl avhengig av merke 4,60 til 6,30 pr smell

"hevi-shot" (som er "stål" tilsatt wolframpulver) 23,45 pr smell

"Tungsten matrix" (plæstikkkuler tilsatt wolframpulver) 15,60 pr smell

Gjett hva som kommer til å bli solgt?

Gjett hva som kommer til å skje - de færreste våpen tåler jernskrammel i
løpet over lang tid.....

Og sannelig: dette er nøye synkronisert, nå går bilbransjen over til
sinklodder på bilhjulene også....

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm
Jan Johansen
2005-02-17 23:43:58 UTC
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Har ikke sett disse prisene selv, ,em hvis vi ser en plutselig prisøkning nå
etter forbudet, så kan man spørre seg: HVORFOR ? Er dette en global
prisoppgang grunnet råvarerpriser eller lignende, eller er det lokalt i
Norge ? I det siste tilfellet kan det være en sak for konkurransetilsynet,
eller en gylden anledning for et alternativt importørledd til å etablere seg
i markedet. Takk for tipset !
ERIK PRESTMO
2005-02-18 21:35:08 UTC
Post by Jan Johansen
eller en gylden anledning for et alternativt importørledd til å etablere seg
i markedet. Takk for tipset !
Verdensproduksjon i Megatonn (MT)
(gj.snittstall for noen år tilbake)

Jern 940 MT
Nikkel 0.8 MT
Wolfram 0.04 MT
Tinn 0.3 MT
Bly 4 MT
Vismut 0.08 MT
Gull 0.001MT
Sølv 0.08 MT

Reine tilbuds og etterspørsels-betraktninger burde gjøre det enkelyt her, og
husk det er allerede etablerte behov for disse stoffene. jern feks er
utsolgt, etter at Kina har kjøpt opp verdensmarkedet. Prisene kommer til å
STIGE ikke gå ned. Den eneste muligheten til å skaffe billige jernhagl (AKA
"stål" i Norge....) er å kjøpe avfallsprodukter rett og slett, med myriader
av uoversiktlige forurensnings-stoffer og ukontollerbar elektrokjemi.....

Ser ut til at det er mer håp om å gå over til sølvkuler og sølvhagl! Burde
kanskje støype noen sølvkuler til bruk mot politikere!

Jern, Wolfram og lignende hardmetaller burde totalforbys i all ammunisjon,
både av tekniske årsaker og av hensyn til feks politifolks sikkerhet.
Splintvestene til politiet tar nok ikke høyde for wolfram-slugs!

Jan Johansen
2005-02-19 02:45:07 UTC
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Vel. En splitvest er en splintvest, om den sitter på en raner eller en
politibetjent. Den er varm og god, og kan nok beskytte mot politifolkene
mot skudd fra egne revolvere og MP5'er, men ranere med kraftige automatvåpen
vil kunne meie dem ned like effektivt. Jeg syns "Jan Johansen" i
politiforbundet burde innse at han har et farlig yrke, og at bevillinger
over statsbudsjettet ikke kan utligne dette.
Andrew Walls
2005-02-18 08:15:46 UTC
Post by ERIK PRESTMO
Og sannelig: dette er nøye synkronisert, nå går bilbransjen over til
sinklodder på bilhjulene også....
Har du mer om dette? Jeg lest om et i Teknisk Ukeblad for noen år siden
men
hørt ikke mer om det og regnet med at forslaget var droppet.

--
Andrew Walls
Near the Arctic Circle

It has removed 2345 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!
ERIK PRESTMO
2005-02-18 21:35:13 UTC
Post by Andrew Walls
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Neida, neida, ingen konspirasjonsteori, langt i fra.

Ganske enkelt: teknisk og markedsmessig utvikling = nye bilmodeller med
plæstikk der det før var stål. Gamle gode blyvekter passer ikke lenger, zink
med dobbeltsidig tejp derimot passer.....

Og kilden er i all enkelhet en kompis og pistolskytter som driver dekkfirma
(og som før både har støypt blykuler selv, og furnert anerkjente entusiaster
med passende grunnstoffer!)

Jan Johansen
2005-02-18 08:33:45 UTC
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Hva skal jeg gjøre med de 130 kiloene bly jeg har i barrer ? Tidligere
spøkte jeg med at det var nyttig å ha i tilfelle krig, men etter at
jaktinteressen våknet ser jeg at det kan brukes til å støpe slugs med, så
det blir vel det.

"Ich habe keine Mercedes"

Har EU forbudt bly ?
Morten Vinje
2005-02-18 09:17:30 UTC
[Jan Johansen]
Post by Jan Johansen
Hva skal jeg gjøre med de 130 kiloene bly jeg har i barrer ?
Tja - det samme som jeg skal gjøre med mine 2500kg? Støpe kuler?

Morten
Power corrupts. Absolute power is kind of neat.
Jan Johansen
2005-02-18 10:53:48 UTC
Det er kjempefint som ballast i seilbåter. Men faren er at myndighetene *
forbyr* folk å ha bly.,og da snakker vi om fugl. Ikke kråker og skjærer og
sånn. , men at helt vanlige fugler bygger rede i regjeringsbygget. I tråd
med de andre ikke-politiske utspillene sine kan han legge seg flat med en
plakat på brystet, hvis noen klarer å finne det da: Ikke ta fuglene våre,
for da går verden under og sånn !!"
Post by Morten Vinje
[Jan Johansen]
Morten Vinje
2005-02-18 15:01:13 UTC
[Jan Johansen]
Post by Jan Johansen
Men faren er at myndighetene *
forbyr* folk å ha bly.,og da snakker vi om fugl.
Slapp av - jeg tror ikke man på noen måte kan forby folk å eie
et metall det allerede finnes masser av i ting vi allerede eier
- de aller fleste er vi ikke engang klar over. Jeg er sikker på
at enkelte politikere vil ha tilstrekkelig svakt intellekt til å
foreslå slikt; Inga Marte Thorkildsen i SV foreslo jo forbud mot
RamboKniver(tm), og jeg spurte når hun skulle foreslå forbud mot
brødkniver etter at han tullingen skadet 5 personer på en
nattklubb en tid etter. Det siste ser ingen ut til å ha noen
meninger om - heller ikke Inga Marte.

Av en eller annen mystisk årsak.

Nånei - det er ikke sikkert det blir totalforbud mot bly i
ammunisjon her - det er ikke engang sikkert det kommer til å bli
det i Sverige heller. Det er nemlig ingen som har klart å påvise
en signifikant sammenheng mellom miljøforurensing og bly i
ammunisjon. Jeg anbefaler vanligvis ikke bladet Villmarksliv,
men i ssiste (eller var det forrige?) nummer står det en liten
artikkel om uventet støtte til byholdig ammunisjon fra EU-hold
(tro det eller ei).

Kampen er ennå ikke tapt, og utsiktene er gode. Måtte bare
norges jeger eog skyttere for en gangs skyld ta tak i sine
organisasjoner og fortelle dem hva de skal gjøre, og drive på
med akkraut dét til jobben er ferdig, tror jeg dette går bra.

Morten
Power corrupts. Absolute power is kind of neat.
Jan Johansen
2005-02-19 02:49:22 UTC
Post by Morten Vinje
[Jan Johansen]
Post by Jan Johansen
[...]
Men Inga Marte er så søt når hun er sint, at hun burde få stønad for bare å
sitte på stortinget og si dumme ting i debatter på NRK. Hun er bare helt
smellvakker, altså.
Jan Johansen
2005-02-24 11:37:38 UTC
Post by Jan Johansen
[...]
Noe vesentlig falt ut av dette innlegget før det ble innsendt, Jeg gidder
ikke repetere det, men det var god tenkning bak, ikke schizofrent vrøvl som
det ser ut som- det gir jo ingen mening, slik det står nå.
ERIK PRESTMO
2005-02-24 22:43:53 UTC
Post by Jan Johansen
Post by Jan Johansen
[...]
Sikkert?

--

ErikP

Orkla Pistolklubb forum:
HTTP://orklapk.proboards43.com/
Orkla PK Hjemmesider:
HTTP://orklapk.tripod.com/
Norske Kniver:
HTTP://norskekniver.proboards45.com/
Jan Johansen
Helt sikkert.
ERIK PRESTMO
2005-02-18 21:35:13 UTC
Post by Jan Johansen
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Heldigvis er EU blitt en vidåpen port for metaller fra gamle sovjet.

Så det BLIR bly å få, og Depleted Uranium.....

LOL!

Jan Johansen
2005-02-25 15:06:51 UTC
Post by ERIK PRESTMO
Post by Jan Johansen
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Det er ikke noe å bli tøff i trynet av dette. Erik. Metallisk bly har en
marginal effekt på samfunnet, mens DU er noe helt annet. DU er ikke noe
støper om i kjelleren, det kreves indutrielle prosesser til det, men s
blystøping en en grei sak UTEN PROBLEMER...
ERIK PRESTMO
2005-02-25 23:33:41 UTC
Post by Jan Johansen
Post by ERIK PRESTMO
Post by Jan Johansen
Post by ERIK PRESTMO
Post by Jan Johansen
Post by ERIK PRESTMO
[...]
Misfortå meg rett: jeg tar på den spisse, svarte hatten, den med måner og
stjerner på, og spår rett og slett at norske myndigheter om kort tid vil
våkne til en virkelighet hvor de har langt alvorligere saker å bekymre seg
om, enn tilfeldig fordeling av 150 000 kilo bly ut over 350 000 000 000
kvadratmeter Mor Norge.......

Får bare håpe, for deres egen del, at de fleste i regjeringen overlever, med
med bare 3000 soldater i landet, et avvæpnet heimevern, et nesten tannløst
flyvåpen og en marine som ligger ved kai med båter man ikke har behov for i
NORGE, og et politikorps som nærmest totalt mangler trening, både taktisk og
praktisk til å håndtere noe slikt, ligger samfunnets eneste håp snart i at
jegere og sportskyttere vil stille opp på samme måte som i 1940, for å rake
kastanjene ut av ilden for de som spiller roulette med sikkerheten vår!

Jan Johansen
2005-02-26 08:20:08 UTC
Post by ERIK PRESTMO
Post by Jan Johansen
Post by ERIK PRESTMO
Post by Jan Johansen
Post by ERIK PRESTMO
Post by Jan Johansen
Post by ERIK PRESTMO

Post by Jan Johansen
Post by ERIK PRESTMO
Post by Jan Johansen
[...]
Sterke ord. Erik , Jeg tror de fleste vil stille opp for å kjempe for
kvinner og barn, det ligger i gene til oss menn at vi skal gjøre det. Vi får
håpe at det ikke kommer så langt.

Arthur
2005-02-18 16:15:45 UTC
Prisen går nok ned til høsten når konkurransen begynner...Nå skummer de
selvfølgelig fløten..., det ville også jeg ha gjordt.;-)

Jeger Hund&Våpen hadde også en fin artikkel om dette, og der stod det
faktisk at det med årene kanskje ville bli PÅBUDT med bly igjen på
skytebaner. Det kom til å bli litt av en forurensing å ha 1000vis av tonn
med rust i jordsmonnet som renner av, i motsetning til et materiale som ikke
gjør det. Blyet ligger der og kan samles opp, det er like fint etter non år,
mens det andre er det verre med.

En annen ting er at bly er lett tilgjengelig uansett, spørsmålet er
hvorhvidt en skal være lovlydig eller ikke. Jeg skal greie meg med hevi-shot
og vismut, og uansett om bly blir lovlig igjen, kommer jeg ikke til å kvitte
meg med hevi-shot. Det har sine ulemper, men disse oppveies FOR MEG med god
margin av fordelene. Og det er langholdsegenskapene og inntrengning.
Ulempene som pris og hensynene en må ta i børsa, er for meg godt
kontrollerbare.

Arthur
Sverre Meisingseth
2005-02-18 17:45:29 UTC
Post by Arthur
faktisk at det med årene kanskje ville bli PÅBUDT med bly igjen på
skytebaner.
Da tror jeg faktisk at endel personer - som har stått i fremre linje for
forbudet - først må få tilbud om en annen jobb.
Det er ikke enkelt å forandre mening.

Skulle et slikt påbud tre i kraft - ja, da er det vel ingen grunn til å
forby bly på jakt heller.
Post by Arthur
[...]
Ingen av oss blir vel fattige om vi skyter med noe annet enn bly og stål.
Men så er det bare det da: Bly har jo fungert godt på gås opptil 40 m
tidligere, og hagleskyting er og forblir kortholdsskyting.

Inntrengningsevnen som du påpeker - er viktig.
(Også for rifle- og håndvåpenjakt)
Torleif Solheim
2005-02-18 23:04:14 UTC
Det er heldigvis blyhagl i salg enno
Jan Johansen
2005-02-19 03:17:41 UTC
Post by Torleif Solheim
Det er heldigvis blyhagl i salg enno
Loven er helt latterlig, der er ikke bare bruk av blyhalg som er forbudt,
men også omsetning og fremstillling. Nest etter narkotiske stoffer er små
kuler av bly det mest ulovlige man kan handle med. Norge er ikke et samfunn
som har gått av hengslene, men det har en justisminister som har sporet helt
av....
Jan Johansen
2005-02-19 03:10:50 UTC
Post by Arthur
[...]
Hevi-shot eller lignende legeringer blir nok fremtidens hagl, jernavrenning
til jordsmonnet er neppe like politisk betent som bly, så der finner man nok
løsninger. Og Hevi-shot er et materiale med bedre ballistikk enn bly, det må
alle innrømme. Dessuten er det hardere. Hevi-shot er haglenes motstykke til
DU-ammo i panserbrytende kanoner, men uten at folk dauer av det. Det er helt
sinnsykt dyrt akkurat nå, men prisene vil falle nå det kommer flere aktører
på banan.
ERIK PRESTMO
2005-02-19 17:56:25 UTC
Post by Jan Johansen
Post by Jan Johansen
[...]
Det ingen har fått med seg enda, er at denne rustsuppa virker
blybefordrende.

Det betyr for legfolk at bly som ellers ville ha ligget upåvirket i tusen
år, og som allerede ligger der i veldige mengder, opp til 1 kg bly for hver
eneste kvadratmeter i nedfallsområdet på skytebanene (og det er tusenvis av
ganger over det normale blyinnholdet i grunnen), plutselig vil begynne å
brytes ned av elektrokjemisk påvikning fra denne ubestemmelige rustsuppa.

En helt annen sak er at rustende jern innkapslet i kroppen gir
blodforgiftning. Sett i forhold til dårlig balistikk og dårlig drepeevne på
jernhagl, som er og forblir billigst, planlegger dermed Direktoratet for
Naturforvaltning og Miljøverndepartementet dyreplageri stor utstrekning.

Det er faktisk forbudt i følge Norsk lov.

"stål"hagl og "hevi-shot" kommer til å bli forbudt pga av dyremishandling.

Jan Johansen
2005-02-24 08:09:09 UTC
Post by Jan Johansen
Post by Jan Johansen

Post by Jan Johansen
[...]
Tviler vel på om det blir en realitet, men du peker på det som er problemet
idag: Man iverksetter tiltak for å bøte på et angivelig problem, uten å ha
utredet konsekvensene tilstrekkelig.
Det er det samme man ser global basis når det gjelder CO2. Hareide nikker
med, og sier jatakk begge deler. Både Co2 avgift og bompenger og alt som kan
frigjøre veien for overbetalte toppolitikere med bensinslukende BMW-er.
Hareide er gutten sin det. Nå må jeg ut og spy igjen, ha det bra så lenge.
Nei, jeg blir ikke kvalm av miljøministeren vår, det må være noe jeg har
spist...