Kniv
Erik Prestmo
2005-08-24 13:01:14 UTC
Hvordan er dette når det gjelder Norge?
Hvor langt må bladet på en foldekniv være i DK? Er der andre regler i
fx. Tyskland?
MVH Steen
§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i
ungdomsklubber,
fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære kniv eller dolk,
medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt,
lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende
anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en
klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.
Stk. 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, at erhverve, besidde, bære eller anvende
slag-
eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og
lignende.
Stk. 3. Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved
overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage
eller
1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, knive med
tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter,
faldknive,
faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at
de
i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, foldeknive med todelt
skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd, knive, der er
konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering
kan trækkes ved brug af én hånd, kastestjerner, kasteknive samt
kårdestokke
og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand.
Altså er det ikke tilladt at bære foldeknive med blade over 7 cm, med
mindre
de brugest til f.eks. jagt.
Jeg mener at de 7 cm er gældende i hele Europa.
Vær i øvrigt opmærksom på at især Tyskland er meget strikse over for
dette,
besiddelse af forbudte knive betragtes ud fra terrorlovgivningen, så
besiddelse af en ulovlig kniv kan straffes med fængselsstraf.
/Søren Hjelholt
Pablo
2005-08-28 08:24:44 UTC
Tror ikke det er noen fast regel, jeg fikk lov til å beholde multiverktøyet
mitt på nøkkelknippet etter at politiet hadde målt knivbladet til 4,5 cm og
funnet ut at det ikke utgjorde noen umiddelbar fare for folks liv og helse,
og heller ikke var egnet til statsfiendtlig virksomhet.

Men praksis varierer vel fra distrikt til distrikt, vil jeg anta.
/Søren Hjelholt
KEN
2005-08-28 13:38:07 UTC
Post by Pablo
[...]
Kniv på offentlig sted
Etter straffeloven § 352a er det ulovlig på offentlig sted å bære kniv eller
annet skarpt redskap, som er ”egnet til bruk ved legemskrenkelser”.
Strafferammen for slik handling er bøter eller fengsel inntil 6 måneder.
Medvirkning straffes tilsvarende.

Dersom kniv brukes til straffbar handling, for eksempel til forbrytelse mot
liv, legeme eller helbred etter straffeloven kapittel 22, er strafferammen
høyere, avhengig av forholdets art.

Forbud mot enkelte typer kniver
Etter våpenforskriften er det forbudt å erverve, eie eller inneha spesielle
kniver (springkniver, batangakniver, stiletter).
Erik Prestmo
2005-08-28 14:40:20 UTC
Post by KEN
Post by Pablo
[...]
Så det du antyder KEN er at dette med 4,5cm eller 7cm som en ser påstått
andre steder er kun et uttrykk for synsing og event. positiv trynefaktor der
og da (we'll let you off the hook this time, punk, since you didn't talk
back at us...."
Post by KEN
Dersom kniv brukes til straffbar handling, for eksempel til forbrytelse mot
liv, legeme eller helbred etter straffeloven kapittel 22, er strafferammen
høyere, avhengig av forholdets art.
Hvilket viser moderne lovgiveres tafatthet: mord og mordforsøk har jo vært
forbudt de siste 1000 år, og i tidligere tider faktsk straffet betydelig
strenger enn i dag, hvor et skikkelig momsunderslag medfører drkoniske
hevnaksjoner fra statens side...
Post by KEN
Forbud mot enkelte typer kniver
Etter våpenforskriften er det forbudt å erverve, eie eller inneha spesielle
kniver (springkniver, batangakniver, stiletter).
Det er her det blir FOR barnslig. Kniv er kniv. En kan gjøre det samme med
dem, stort sett, uansett hvordan de SER ut.

Springkniver kan knapt brukes til noe annet enn gutteromsfantasier
Batanga er bortkastet tid, en alminnelig morakniv er awesome i sammenligning
Stiletter...... en kastekniv har nesten samme form, men er tillat, en
bootknife ditto, det later til at stilett "bare er egnet til å påføre
stikkskader, hvem av slemmingen velger bevisst et redskap som begrenser
effektiviteten, en Morakniv gjør igjen det samme og mye mere til....

Tøys, tull og ukvalifisert synsing, samt barnehagetante-skremmehistorier.

Legg heller begrensningene på STED: det er dumt og mange ganger farlig å
medbringe kniv på steder der det konsumeres alkohol eller andre
sentralstimulerende stoffer, kryss av både rus og kniv og la
straffeutmålingen starte, dvs blir man huket for et eller annet i ruset
tilstand med kniv så kommer maksimumsstraff automatisk til anvendelse samt
at man skal sitte i kalabusen.

Medbringer man kniv på sted der slikt redskap (eller annet våpen) kan
medføre mulighet til å gjennomføre andre forbrytelser (ran, kidnapping,
voldtekt m.m.m.) ser over.

Men å pågripe noen på Oslo S. med et multifunksjons-verktøy som har et lite
blad, mens de venter på toget, det er alt for dumt!

Har en ikke annet å fordrive tiden med, er det simpelthen for mange som
deler på den samme jobben.

EP
KEN
2005-08-28 23:08:37 UTC
Post by KEN
[...]
Jeg antyder ingenting, jeg bare refererte til straffeloven. Det finnes ingen
"maks eller minimumslengde". Det er skrevet en bok om dette forbudet og
tolkning av det:
http://www.bokkilden.no/ProductDetails.aspx?ProductID=8245001015&CatalogName=Books&CategoryName=bic_lfr
Post by KEN
kniver (springkniver, batangakniver, stiletter).
Det er her det blir FOR barnslig. Kniv er kniv. En kan gjøre det samme med
dem, stort sett, uansett hvordan de SER ut.
En batanga eller springkniv kan man putte lett i lommen og er rask å få klar
til bruk. Med morakniv må du ha store lommer...... Trodde du kunne klare å
trekke en slik konklusjon raskt. Stilettkniver utgjør en større fare for
offeret med at den trenger dypere inn og lettere ødelegger vitale organer.
Slike kniver er det liten eller ingen behov for, de er hovedsaklig laget for
å brukes mot mennesker og jeg har absolutt ingenting imot forbud av slike.
Men at jeg ikke kan gå med leatherman'en min er direkte paranoia ifra
myndighetene.
Post by Erik Prestmo
Men å pågripe noen på Oslo S. med et multifunksjons-verktøy som har et lite
blad, mens de venter på toget, det er alt for dumt!
Helt enig. Det var jo han som skrellet et eple og fikk 6000 i bot +4 timer
på glattcelle: http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/05/12/398129.html
Erik Prestmo
2005-08-29 12:32:59 UTC
Post by KEN
Post by KEN
[...]

Den boka har jeg lånt på biblioteket!

Den er full a forakt for grunnloven, i og med at man fastslår skråsikkert at
det er bra å forhindre folk fra å begå lovbrudd = godtar knivforbudte uten
synderlige reservasjoner.

Etter min mening fastlår den Norske Grunnloven at det er bra å straffe folk
for det de beviselig har gjort, og ellers la dem være mest mulig i fred.

Men så hadde vi en annen type politikere i 1814, enn i dag. Den gang hadde
de prøvd diktatrur direkte på kroppen.....
Post by KEN
Post by KEN
[...]
Tøv, jeg skal klare å gjemme en hvilken som helst Morakniv like godt og like
enkelt som en batanga, også er jeg ikke avhengig av manipulering eller at ei
fjær til 2,30 virker heller, når den er fremme....
Post by KEN
Stilettkniver utgjør en større fare for
offeret med at den trenger dypere inn og lettere ødelegger vitale organer.
Atter tøv. En kniv som har en gitt bladlengde trenger så lang inn, hverken
mer eller mindre. En Mora på 12 cm stikker 12 cm.
Tøv og tullprat fra ende til annen, der beit til og med DU på KEN!
Post by KEN
Slike kniver er det liten eller ingen behov for, de er hovedsaklig laget for
å brukes mot mennesker og jeg har absolutt ingenting imot forbud av slike.
Har du lest vår poet Øverland: "du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett
som ikke rammer deg selv....."
Greit at ikke du er interessert, men å støtte et noldus-forbud - det ere for
dumt!
Post by KEN
Men at jeg ikke kan gå med leatherman'en min er direkte paranoia ifra
myndighetene.
Well jeg er ikke interessert i Leatherman, så for meg......
Get it?

Ikke svelg myndighetenes divide-and-conquer-politikk så forbanna raskt!
Post by KEN
Post by Erik Prestmo
[...]
Well det er DETTE som blir sluttresultatet når vi alle er for godtroende og
aksepterer teorien om at det finnes særlig farlige redskaper.

Som kjent kan ikke et verktøy utføre noen ting som helst på egen hånd. I
hendene på mennesker derimot, mennesker med forbryters sinnelag...... det er
det en må rette blikket mot, bekjempe kriminalitet.

EP
Tore Wik
2005-08-29 12:41:09 UTC
Post by Erik Prestmo
Post by KEN
[...]
En skutrekker er akkurat like farlig som en stilett, så hvorfor er de
lovlige?
Post by Erik Prestmo
[...]
Helt klart, det er ikke verktøyet som er farlig, det er bruken av det.
Tore Wik
KEN
2005-08-29 19:55:47 UTC
Post by Erik Prestmo
Post by KEN
Post by KEN
[...]
Enhver idiot sjønner at jo kortere en kniv er jo lettere er det å
skjule/bære den i lomme. Det er bare stabeiser som deg som ikke vil innrømme
når en tar feil.
Post by Erik Prestmo
Post by KEN
[...]
En menneskekropp består tildels av et skjelett, og en tynn gjenstand
(stilett) trenger lettere inn med mindre makt i en menneskekropp, feks
mellom ribbein, enn en større videre gjenstand (bredt knivblad). Tilogmed
fordrukne halvaper på Plata i Oslo vet det. Mulig at denne informasjonen
ikke har nådd Trøndelag enda.
Erik Prestmo
2005-08-29 20:37:00 UTC
Post by KEN
Post by Erik Prestmo
Post by KEN
Post by KEN
Post by Erik Prestmo
Post by KEN
[...]
MENNESKENE på plata KEN, menneskene......

De bruker nok like greit en vanlig skrutrekker, den er jo fullt lovlig å gå
rundt med også, også har ikke forutinntatte mennsker så mye å henge seg opp
i.

Eller starter du en ny kampanje, med å forsøke å alarmere alle media om at
vi må få et nytt og utvidet forbud (lex KEN) rettet mot den omseggripende
skjulte bæringen av skrujern.

Det ser faktisk ut som om informasjon bruker lenger tid på å trenge inn fra
øyne og ørewr hos deg, enn på å spre seg til Trøndelag!

EP
Einar K
2005-08-30 11:13:27 UTC
Post by Erik Prestmo
De bruker nok like greit en vanlig skrutrekker, den er jo fullt lovlig å gå
rundt med også, også har ikke forutinntatte mennsker så mye å henge seg opp
i.
Det er idioti å lage spesifiserte regler som f.eks. den og den kniven er
farlig, men ikke den.. Reager på handling og oppførsel, ikke på utstyret!
Hva med andre "farlige" ting?

Jeg går uansett med kniv stadig vekk, ut og inn på bensinstasjoner og
butikker på vei til jakt og fiske etc. Har aldri vært noen reaksjoner på
dette, og jeg kommer til å fortsette med det. Greit at politiet reagerer
overfor en kanakas person ute på byen med kniv, men en noenlunde oppegående
person i jakthabitt og kniv? Neppe!
Erik Prestmo
Erik Prestmo
2005-08-30 11:23:58 UTC
Post by Einar K
Post by Erik Prestmo
[...]
Hvor bor du?

Avhenger nok mye av hvor du bor og hva Polizeien er vant med, hvilke
reaksjoner du får.

Rundt forbi her, hvor store deler av befolkningen fortsatt er fast knyttet
til primærnæringen, er det mange med tollekniv på baken enda, og til og med
folk som har vært og henta seg muntlig tillatelse på Lensmannskontoret til
fortsatt å kunne gå med kniv til daglig, til de stuper i grav.

ErikP
Thorvald F. Munch-Møller
2005-08-30 20:15:45 UTC
Post by Einar K
Post by Erik Prestmo
[...]
Husk at et hammerskaft er tillatt å ha så lenge det er et hammerskaft, men
med en gang noen føler seg truet, eller blir slått er det en _batong_ og
forbudt etter våpenloven!

Mvh

Thorvald
Odd Håvard Skevik
2005-08-29 22:12:53 UTC
"KEN" <***@spamme.c2i.net> wrote in message news:7LJQe.4823$***@juliett.dax.net...
[Diverse kverulering mellom ErikP og Ken kutta bort her...]
Post by KEN
[...]
Det er sikkert noen trøndere som har hørt om sånt og, muligens noen som
gidder nyansere teorien din litt og. Jeg lar det ligge; knivstikking er en
uskikk. Ikke er det lov, heller. Om kniven ser slik eller sånn ut er ikke
så voldsomt interessant i sammenhengen.

For min del hadde det vært mer interessant om noen kunne fortelle meg hva
en stilett egentlig er. Og ikke er. F.eks. forskjellen mellom en stilett og en
sløydkniv og en syl. De to siste kjenner jeg stort sett igjen når jeg ser dem,
men jeg kan ikke fortelle noen hva som skiller dem fra en stilett, og altså
gjør dem lovlige.

Eller, sagt på en annen måte, hvordan har jeg _ikke_ lov til å slipe morakniven
min?

ohs
Erik Prestmo
2005-08-29 23:14:28 UTC
Post by KEN
[...]
tjaaa si det - det er når en kommer inn på slike finurligheter at
"byggverket" til politiet rauser sammen (selv om endel av oss svelger det
rått!).

For

en stilett er en kniv med slipt egg på begge sider av bladet, som har en
skarp spiss og bare egnet til å skade personer med, i følle EN definisjon.

imidlertid de såkalte boot-knives, som både har en utpreget skarp spiss, er
slipt på begge sider av bladet, er ikke en stilett eller ulovlig dolk, fordi
bladet er for bredt, i føllle en annen definisjon. Den slkal liksom ikke
være bare egnet til å skade personer med, den da....

også har vi de såkalte kastekniver, som utvilsomt har en utpreget skarp
spiss, sågar mere solid enn de som en antar er rene stiletter, og har slipt
egg på begge sider av bladet. Om den bare er egnet til å skade personer med,
vites ikke, men den er sikkert ganske farlig i urette hender

også igjen har vi de militære kampkniver, som har både skarp spiss og har
egg på begge sider av bladet, men som altså slett ikke er et redskap som er
egnet bare til å skade personer med, på tross av at de er byggetb nettop med
det formålet for øye.....

og sannelig! har vi ikke de velkjente militære bajonetter, som igjen har en
utpreget kvass spiss, og som er slipt på minst en og en halv side av bladet,
uten at det later til å gjøre den særlig farlig.....

Også var det dette med skrutrekkere da, selvsagt, som er både lange, tynne
og spisse, men som ikke er farlige, langt i fra!

Ethvert tenkende menneske vil skjønne at å forsøke å lage LOVER ut av dette
bare må bli en vits.

Glem hele greia, la heller folk som stikker noen med kniv få 15 år i fengsel
uten prutningsmonn, og 15 år ekstra om de dreper noen.

Det er ikke redskapet, det er ikke måten, det er sluttresultatet som teller,
og det som skal straffes er kriminelle handlinger ikke valige
små-forseelser.

En helt annen sak er at det er *lurt* å ordne seg med politivedtekter som
forbyr folk å bringe med seg farlig redskap av alle typer på steder der det
konsumeres sentralstimulerende midler, enten det er av denne eller hin type,
og i likhet med andre siviliserte samfunn, forbyr å bringe med seg alle
typer farlige redskaper i banker, postkontor, offentlige kontor (må jo
beskytte skatteetatens ansatte!) osv. Det ville gi samme resultat som i dag
stort sett, bortsett fra at folk som finner det praktisk å ha med seg kniv i
dagliglivet kunne gjøre det, om de husker på å legge igjen kniven i bilen
når de går i banken!

EP
KEN
2005-08-29 23:41:02 UTC
Post by Erik Prestmo
[...]
Det sosialistiske Norge er bygd opp etter barnehageprinsippet.

Bedre å hindre deg ifra å KUNNE utføre en straffbar/farlig handling enn å
straffe deg etterpå.

Idag er Noege lagt opp slik: Vi (staten) gjør det vi kan for å hindre at du
gjør noe galt, og gjør du noe galt er det vi (staten) som har feilet og du
(kjeltringen) er uforskylt kommet opp i dette og må til behandling osv osv.
Et eksempel er å forby porno for å forhindre voldtekt (som faktisk er et av
de sterkeste argumentene brukt mot pornografi)

Men, når det kommer til gjenstander som er laget KUN for å skade andre
mennesker er jeg HELT ok med at de forbys.
Erik Prestmo
2005-08-30 00:20:39 UTC
Post by KEN
Post by Erik Prestmo
[...]
Etter 12. september får vi ny regjering.

Justsiminister kan meget vel bli en ung lyshåret dame fra SV, som for øvrig
er interessert i strafferettsspørsmål....

Jeg tror ikke det skal bli vanskelig å få henne med på denne tankegangen,
KEN, sågår å utvide litegranne:

Som kjent mener mange, og meget sannsynlig den kommende justisminister at
PISTOLER kun er laget for å skade mennesker.

Jeg regner med at du synes det er helt OK at de forbyes ved første og beste
anledning?
:-)

Tror du må sette deg rolig ned nå og forsøke å greie ut litt hos deg
selv.......

EP
KEN
KEN
2005-08-30 11:16:35 UTC
Post by Erik Prestmo
[...]
Jepp, SV er våpenmotstandere så en ny regjering blir ikke noe lyspunkt for
oss.
Post by Erik Prestmo
Jeg regner med at du synes det er helt OK at de forbyes ved første og beste
anledning?
:-)
Det faller på sin egen urimlighet siden pistolskyting er en olympisk idrett
fra før forrige århundreskifte.
Erik Prestmo
2005-08-30 11:38:24 UTC
Post by Erik Prestmo
[...]
ROFLMAO

Tro det du KEN, når du i ett nå gjør deg til talsmann for et mye tåpeligere
argument : "denne eller denne kniven er farlig og bør forbyes, mens denne
derimot ikke ar farlig og bør være tillatt", står du ganske naken igjen.

Og DA hjelper det ikke å komme trekkende med noe så gammeldags som olympiske
skytregreiner, for å forsvare noe som i sammenligning oppfattes som direkte
livsfarlig av en stor del av folket.

Det eneste holdbare argumentet er å AVVISE alle slike tanker, enten det
gjelder kniver, jaktrifler, hagle eller pistoler.

Fordi det er menneskene som utfører forbryterske handlinger.

Ellers, ditt "olympiske argument" holder slett ikke vann: for i Olympiaden
har man allerede innført dette - forbud mot farlige pistoler, for som kjent
skytes de olympiske greiner med luftpistol, du trenger da slett ikke å eie
slike farlige våpen som du har KEN!

Prøv nå å sette deg rolig ned, slappe av i 5 minutter og tenke 2 - 3 tanker
sammenhengende for en gangs skyld!

ErikP
KEN
2005-08-30 20:21:24 UTC
Post by Erik Prestmo
[...]
Du legger ord i munnen på meg, noe du ofte gjør i dine forsøk på
latterligjøring av alle andre med annen mening enn deg selv.

Jeg har sagt at _jeg_ har ingenting imot at våpen som _kun_ er laget for å
skade andre mennesker og ikke har noen annen funksjon, blir forbudt. Det er
min personlige mening og jeg er ikke noen talsmann for hverken det ene eller
det andre.

Din filosofi derimot vil lede til kun en ting, totalforbud, sålenge de ikke
kan forby A eller B forbyr de heller hele alfabetet.
Post by Erik Prestmo
[...]
Viser igjen hvor mye faglig tyngde det er i dine uttalelser, sjønner godt at
få gidder å ta deg seriøst. .22 er det kaliberet som dreper flest personer
hvert år i USA.

Olympiske pistolgrener som bruker .22:

25m pistol (30+30 shots) Women
25m rapid fire pistol (60 shot Men)
50m pistol (60 shots) Men
Ronny A. Nilsen
2005-08-31 15:06:26 UTC
Post by KEN
[...]
I dette så gjør du vel an antagelse om at man kan lage en gjenstand som
kun har et mulig bruksområdet, og at besittelse av gjenstanden medfører
at innehaver vil bruke den til kun dette formålet. I så fall tror jeg du
tar feil.
Post by KEN
Din filosofi derimot vil lede til kun en ting, totalforbud, sålenge de ikke
kan forby A eller B forbyr de heller hele alfabetet.
Hvis de først lider av vrangforstillinger om at man kan forby seg ut av
problemer ved å forby A og B, så vil de med tiden også ta for seg resten
av alfabetet også. Det eneste som nytter er saklig informasjon. Man kan
ikke begynne å juge og si at å forby A og B er lurt fordi man ønsker å
beholdet C. Da fortjener man ikke noe av alfabetet i det hele tatt.

Virkeligheten er noe man må forholdet seg til, og når man møter
ignoranse bør det møstes med saklig informasjon så tåpligheter blir sett
i det rette lyset (dette var ikke et hint til deg KEN, bare en generell
kommentar om hva man bør gjøre etter min mening).

Mvh,
Ronny
Erik Prestmo
2005-08-31 16:42:37 UTC
Post by Ronny A. Nilsen
Post by KEN
[...]
Vi får ganske snart en ny justisminister, og vedkommende kan vise seg å bli
den mest venstreradikale i vår (nyere) historie, samt å vise seg å være en
større motstander av personlig våpeneie enn vi noensinne har sett - absolutt
alle typer våpen, innklusive "rambokniver" "springkniver" og alle mulig
andre unnskyldninger man finner på der i gården for å unngå å dømme
MENNESKER for lovbrudd....

Da kan det fort vise seg uhyre kortsynt å komme med utsagn som uvegerlig vil
bli tatt til inntekt for nye og utvidete forbud.

Det eneste som holder, den eneste farbare vei er saklig opplysning.

I dette tilfellet er den eneste saklige opplysning at ethvert redskap er
helt ufarlig så lenge det ikke er i bruk av mennesker. Ergo er forbud mot
gjenstanden en sløsing av ressurser, ikke minst i statsapparatet.

Motsatt er svært mange redskaper, nesten et hvert verktøy som finnes i et
vanlig verksted farlig, dersom noen bestemmer seg for å bruke det på farlig
måte, det gjelder vanlige redskaper som vinkelkuttere, skrujern,
batteridriller og en lang lang rekke andre. Et forbud mot slikt vil virke
mot sin hensikt, fordi det bidrar til å uthule repekr for loven. Det har vi
allerede registrert ved de (ønødvendige) forbud som eksisterer i dag.

Ingen grunn til å utvide grensene for at statsansatte skal kunne
latterliggjøre seg selv....
Post by Ronny A. Nilsen
Post by KEN
[...]
Men dette er et hint til KEN : ettersom han er så nosjalant mht forbud som
ikke rammer ham selv, og selv er så huggsikker på at hans egne interesser er
dekket av et regelverk som gjelder andre stater: OL-programmet.

Vi kan relativt raskt bli enige om a Glock-pistolene ikke kommer inn under
disse programmene.

Vi enes nok også om at Glock-pistolene utelukkende er laget for å skade
mennesker.

Ettersom jeg og storparten av norske skyttere slett ikke HAR Glock, skal vi
så være lykkelige og fornøyde om det kommer et forbud mot dem?
LOL!

EP